Ny jämförelsetjänst för bolån - ge gärna feedback och förbättringsförslag

Tråd/inlägg har fått ok från @Oliver.Allemog

Hej

Mitt namn är Adam och är medgrundare till Seranta.se. Vi har precis lanserat en ny och unik jämförelsetjänst för bolån som vi tror ni kommer att uppskatta, och vi vill gärna få in er feedback och era tanker om förbättringsförslag :slight_smile:

Vi har samlat alla bolånegivare (9 st) som har så kallade “förhandlingsfria bolån” i en enda tjänst. Tanken är då att ni inte ska behöva gå in på de olika bankernas hemsida och se den bolåneräntan du kan få, utan ni fyller i informationen på Seranta.se och får svaret direkt.

Det som gör oss unika är att:

• vi tar ingen kreditupplysning
  • kräver ingen låneansökan
  • visar personlig bolåneränta direkt

Gå gärna in och testa tjänsten och skriv gärna vad ni tycker, och vad vi skulle kunna göra bättre framöver :slight_smile:

Ett annat tips är vår Räntebevakare, fyll i dina värden och skriv in din mejladress. Vi kommer då per automatik skicka en uppdaterad lista till dig varje månad med dina personliga bolåneräntor. Hur känner ni att signa upp er på en sådan bevakningstjänst? Skulle vi kunna förbättra den bevakningstjänsten på något annat sätt?

Vi vill gärna veta vad ni tycker och uppskattar all typ av feedback!

12 gillningar

Jättebra sida. :slight_smile: Har saknat nått sånt här när jag själv jämför räntor.

2 gillningar

Vad kul att du tycker om den! Jag hoppas verkligen att denna nya sida kan ge dig värde framöver när du vill se över dina bolåneräntor :slight_smile:

Intressant. Vad tjänar ni pengar på?
Ett förslag kanske vore att prenumera på när bankerna ändrar sina listräntor för olika löptider? För de väldigt intresserade såklart.

1 gillning

Jag använde er tjänst i mars när jag band om mina lån. Var synnerligen praktiskt att kunna använda räntorna ni visade i förhandlingen med min bank. Slutade dessutom med att jag valde att flytta till Hypoteket som hamnade bäst i er jämförelse.

Men håller med om frågan ovan - vad tjänar ni pengar på? Fick ni kickback på mitt lån hos Hypoteket?

1 gillning

@Jaktenpaegetkapital Bra ide ! Vi har faktiskt redan en intern lösning som notifierar oss när bankerna uppdaterar sina räntor (för samtliga bindningstider). Jag tar det vidare för att se om vi kan göra detta till en bevakningstjänst för användare också :slight_smile:

@morgan007 Riktigt kul att höra! Du har nämligen använt tjänsten precis som den var tänkt. Jag har sett att många ber om tips på vad man ska tänka på när man ska förhandla sin ränta, de bästa tipset (i min mening) är att göra som du gjorde, att gå in på vår tjänst och faktiskt se vad andra kan erbjuda och använda resultatet som ett underlag i förhandlingen. Precis som dig också, inte vara rädd att flytta på bolånet om någon annan bank kan erbjuda en lägre ränta.

Gällande hur vi tjänar pengar, just nu tjänar vi inget på tjänsten. Eftersom konceptet är nytt visste vi inte hur banker och användare skulle reagera, men intresset har visat sig stort från både användare och bankerna. Vi jobbar nu in avtalen med alla banker så att vi kan få ersättning för de kunder vi skickar till dom. Dessa banker håller med om det vi vill uppnå, en transparent bolånemarknad.

@morgan007 Vi fick precis avtalet på plats med Hypoteket, så vi fick ingen kickback från Hypoteket när du flyttade ditt bolån till dom. Men kommer att få det från Hypoteket framöver. Vi är dock ändå riktigt glada att tjänsten kunde ge dig ett värde :slight_smile: Stort tack att du använde tjänsten!

3 gillningar

Bra jobbat! Och ni har en betalande kund också, snyggt!

Jag började leta efter fel, typ “men har de tänkt på det här då…”. Ni har med alla rabatter som jag kunde komma på, plus några till.

Några förslag:

Att kunna låsa kontantinsatsen och låta lånebeloppet bli automatiskt

Att kunna räkna ut KALP. Levnadskostnader brukar komma i tabell från myndigheter och kalkylränta brukar beslutas i Bankföreningen.

1 gillning

Jättebra, smidig och rak på sak. Tror detta kommer spridas som eld, som compricer och andra bolån jämförelsesiter är så jobbiga!

1 gillning

@koda_hemma Stort tack :slight_smile: Gällande din feedback kring KALP, levnadomkostnad etc. Det låter som en tjänst riktad till eventuella bostadsköpare. Där kommer vi i ett senare skede (planerat) att försöka lansera en liknande tjänst som vi har idag, men mot bankernas “Hur mycket kan jag låna” kalkyler. Tanken är då att du som användare fyller i dina uppgifter som lön, ålder etc, och då får en indikation på hur mycket du kan låna från flera olika banker. I kombination då med den personliga räntan. Även detta utan kreditupplysning eller krav på en låneansökan. Skulle du tro att detta löser den feedback du nämnde ?

@Adagio Kul att du tycker om den :smiley: Vi hoppas också detta får spridning. Vi startade detta då även vi tycker andra jämförelsetjänster för bolån inte är tillräckligt bra. Compricer visar bara snitt- och listräntor, vilket inte säger något alls om vilken ränta just jag kan få. De traditionella låneförmedlarna har inte alls många relevanta bolånebanker (1-3 st), och de kräver att det tas en kreditupplysning (men det behövs inte för att se räntan), dessutom måste man fylla i en låneansökan och får svaret dagen efter via ett telefonsamtal.

2 gillningar

Ja, verkligen! Det är precis vad jag behöver.

1 gillning

Vettig tjänst. Gillar denna. Det är pyssligt att sitta och hålla ordning på detta själv.

Det som vore bra mer generellt är att ha bevakning både gällande räntehöjningar och räntesänkningar. Man skulle alltså kunna välja vad man vill bevaka.

En annan bra grej vore att lägga in en räknesnurra. Där skulle jag få skriva in följande:

1. Hur stort lån jag har
  2. Vilken ränta jag har (eller räknar med att ha)
  3. När sätts räntan om (för rörlig ränta)
  4. När mitt bundna bolån går ut

Detta skulle även med fördel kunna göras i inloggat läge så att ni sparar information om användarna. Det skulle då bli möjligt att göra en uträkning som visar hur stor besparing kunden kan göra på att byta från bank A till bank B under en viss bestämd tidsperiod.

Ni skulle även kunna mejlbomba användare med erbjudanden typ “Byt till bank B - spara 1500 kr”. Det skulle då i mejlet finnas med en uträkning som visar hur matematiken ser ut. Iom att ni vet om kunden har bunden eller rörlig ränta så vet ni vilket nupris kunden har. Med informationen från bankerna har ni koll på vad som går att få. Om detta läggs ihop blir det enkelt att låta en robot konstruera individuella erbjudanden. Bank B i exemplet här är säkert villig att betala något för att få sådan bra reklam.

Det kan tyckas nördigt och kanske meningslöst att låta den som har rörlig ränta räkna på att flytta lånet vid en viss tidpunkt för att spara 500 kr. Det skulle då bygga på att räntan sänkts precis efter att det egna lånet fått uppdaterad ränta. Jag tror dock inte att det är rätt perspektiv. Tvärtom tänker jag att dessa lite nördiga människor är en central användargrupp. Jag har själv “optimerat” mitt bolån enligt detta mönster och sparat några hundra. För den med riktigt stort bolån blir förstås beloppen större.

En enkel förbättring vore också att lägga till fakta om de olika bankerna. Många nybörjare vill ha en “trygg” bank. Den ska då gärna ha funnits i många år, vara stor etc. Här är en trevlig film från Landshypotek. Säkert har andra banker liknande saker.

Landshypotek Bank - YouTube

1 gillning

@AlphaCentauri Extrem fin feedback. Detta är väldigt uppskattat !

Det är fler som är intresserade av att få notiser när bankerna justerar sina räntor, något vi faktiskt har som ett internt verktyg men kommer definitivt att släppa till användare (efter feedback från denna tråd).

Idéer vi fått från denna tråd är följande notifikationer/bevakningar:

• När din nuvarande ränta ändras/läggs om
  • När bankerna justerar sina räntor. Här kommer man kunna välja bank man vill följa (kommer också kunna välja om du bara vill se höjningar eller sänkningar samt bindingstid)
  • När man kan uppnå ett visst sparande per månad (du kanske enbart vill bli notifierad om du kan spara ex 1 500 kr/mån genom att flytta ditt bolån)
  • Bästa ränteerbjudandet varje månad (denna har vi idag)

Väldigt bra ide med att en sida där man kan läsa mer om varje bank, jag gillar denna starkt! Speciellt fin med en trevlig film om bankerna och deras styrkor. Detta kommer vi absolut att fixa.

@koda_hemma Kul ! Då är vi på rätt spår :smiley:

Jag tror att det man främst vill se är ”rätt” erbjudanden, inte massor av kommunikation hela tiden. Man bör alltså själv kunna styra om man vill bevaka enbart den rörliga räntan eller även bundna räntor. Man kanske dock ändå vill få notis när någon bunden ränta understiger den rörliga räntan. Även detta bör vara valfritt.

Jag tror att tiningen och träffsäkerheten är av extrem betydelse här. Kanske bör man vänta en vecka när räntorna går ner innan utskick görs. Bankerna justerar ju sina räntor olika dagar och det tar lite tid innan det nya mönstret blir synligt.

Det kunde finnas en poäng att märka ut banker som haft en historik av att vara billiga/billigast. Ofta är dessa även billigast i längden.

1 gillning

Helt rätt! Vi tittar just nu på en sådan lösning baserat på den feedback vi fått i denna tråd. Kommer finnas en hel del valfrihet i typen av notifikationer/bevakningar man kommer kunna aktivera.

Rent tekniskt finns allt redan på plats idag. Vi funderar på att bygga en Seranta mobilapp där man kan lägga upp sitt befintliga bolån och övriga uppgifter, och därefter välja vilka typer av notiser man vill motta.

För ett par veckor sedan höjde de flesta sina bolåneräntor för längre löptider, men just nu ser vi att fler och fler börjar sänka sina räntor. Detta kan vi se i våra interna notifikationer, men som många i denna tråd varit inne på verkar det finnas ett stort behov av att kunna ta del av dessa notiser.

Vi tror att en mobilapp skulle vara perfekt för just detta syfte, då kan man jämföra sina bolåneräntor när man vill utan att behöva fylla i sin information varje gång men också få väldigt relevanta notifikationer (som man själv väljer att man vill få).

En annan grej som är tydlig är att det blir väntetider hos bankerna. Det kunde vara bra med en uppskattad väntetid. Den bank som har den allra lägsta räntan kan ha flera veckors väntetid.

1 gillning

Hej
Det ska bli intressant att kolla på detta när jag har tid. En sak som jag skulle önska transparens kring är vilka banker som alltid erbjuder säkerhetsbyte, det vill säga om man kan ta med sig bolånet och dess villkor om man flyttar till ett annat boende senare. Och omvänt, finns det banker där säkerhetsbyte är uteslutet? Detta med tanke på att vissa banker kan ha förmånlig bolåneränta nu, men lånet förfaller till betalning inom ett visst antal år. Detta är villkor som jag tror jag skulle väga in.

1 gillning

Yes, vi håller med ! Tack vare din feedback kommer vi skapa en sida med mer info om bankerna, deras övriga erbjudan, om dem och övrig information (kanske blir att alla banker får en egen sida om man vill läsa mer om dom). En sådan video som du skickade (Landshypotek) hade också varit fint för alla banker.

Men väntetid som variabel ska absolut in i tjänsten!

Vi uppskattar verkligen din feedback!

Absolut! Detta ska vi se till att fixa :slight_smile: Bra feedback, stort tack!

Tjena Adam!

Snygg och användarvänlig sajt! Skulle det gå att justera upp maximala värdet som idag verkar vara 15 miljoner?

Trevlig helg!

/Nicklas

1 gillning