Det är mycket snack om räntor nu för tiden och jag fick inspiration att koda vilket resulterade i ränteläget.se. Det är lite tunt med innehåll där än så länge, men jag listar ränteuppdateringar från ett gäng olika banker, notifierar på Twitter när tjänsten upptäcker en uppdatering, ger en snabböversikt över bankernas senaste snitträntor och har en bolånekalkylator.
Den som vill är varmt välkommen att testa, ge feedback, rapportera buggar eller komma med förslag på vad man skulle kunna inkludera för nya funktioner.
Håller helt med @axs. Det är inte meningsfullt att fånga upp att bank X ändrade räntan idag och bank Y ändrar räntan nästa vecka. Däremot är det intressant att se att bank X generellt ligger 30 punkter under bank Y. Det är bara på basis av den sistnämnda informationen som man kan göra ett underbyggt val. Om man går på det som är “här och nu” så kommer man snabbt uppfatta att man blivit lurad när den låga räntan i bank X försvann innan jag hann teckna mitt bolån.
Ser bra ut! Testade att räkna lite med kalkylatorn och det verkar som att amorteringen räknas via värdet av bostaden och inte storleken på lånet. Bara en heads up! =)
Tack för input! Mer visualiseringar och jämförelser kommer definitivt.
Du kan redan nu rita ut räntorna jag läst in än så länge på: https://www.rantelaget.se/rantor
Tänkte bygga vidare där så att man kan välja fler och jämföra. Kanske även någon statistik kring hur snabbt snitträntorna reagerar på ändringar i styrräntan, och kanske använda styrräntan som någon form av bas för jämförelse (typ SBABs 3 månaders-ränta brukar ligga X punkter över styrräntan medan SEBs brukar ligga Y punkter över).
Ett problem jag upptäckte är att din kalkylator skiljer sig från alla andra jag testat ang amorteringskrav. På 70,0% säger din 2% amortering när alla andra säger 1%.
Gillar initiativet
I min nuvarande version, om man köper något för 1 000 000 och lägger 300 000 i insats så säger den 2%. Om man lägger 1kr mer i kontantinsats så säger den 1%. Det är tekniskt sätt fel, vilket är den värsta typen av fel. Fixar inom kort!
Om vi skall vara riktigt ärliga. Swedbank är banken för “vanligt folk”. SEB har en annan struktur, mycket mera höginkomsttagare. Detta är i alla fall min erfarenhet. Rent logiskt borde höginkomsttagarna ha bättre kassaflöde och lägre belåningsgrader.
Detta innebär samtidigt att har Swedbank högre belåningsgrader blir snitträntan med automatik högre.
Jag gillar sidan. Samtidigt har den nog ett begränsat värde i ett “skarpt läge”. Skulle jag behöva låna skulle jag nog testa både SEB och Swedbank oberoende av snittränta.