RikaTillsammans bolånejämförelsesida | Kom gärna med feedback

Hej,

Jag har arbetat på en jämförelsekalkylator av bolån senaste tiden med hittabolån.se som hjälpt till med tekniken.

Tanken är att du ska kunna mata in dina siffror och få en jämförelse av din bolåneränta för att se hur du ligger till och om du eventuellt kan spara pengar genom ett skifte.

Ingen bank favoriseras och dina uppgifter sparas inte.

En av forumets populäraste trådar är om just bolåneränta så jag hoppas att kalkylatorn kan hjälpa till:

Vilken bolåneräntesats har ni och hos vilken bank?.

En rapport från FI hösten 2025 slår fast att:

Vid utgången av 2025 kan det skilja över 4 500 kronor per år i kostnaden för ett bolån på 2 miljoner kr. Källa

Kalkylatorn:

Bolån är en av de största vinsterna att få rätt på i ens ekonomi, huvudartikel finns här: Boende, bolån och boendeekonomi | RikaTillsammans.

All feedback och input på kalkylatorn mottages varmt :folded_hands:

PS. För full transparens kan eventuell ersättning utgå till oss via länkarna till bankerna men det påverkar inte hur bankerna presenteras.

Pingar @Seranta och en av grundarna Adam som tidigare jobbade med att bygga bolånemotor åt en stor svensk bank.

8 gillningar

Förstår inte riktigt USP:en för mig som forumläsare.
Är ju en exakt likadan räknesnurra som alla andra bolåneförmedlare.
Tycker byggahus insamlade data är mer meningsfullt än en till jämförelsesida.

Vad är ändamålet mer än att slussa folk och få affiliate-stålar?
För listräntor efter belåningsgrad kan man ju slå fram på tusen andra ställen.

Den funkar väl bra, men den är väl som alla andra jämförelsesidor? Det hade varit lite mer användbart om det var ett verktyg baserat på forumtråden där det inte är listräntan som jämförs utan den faktiska räntan folk får efter förhandling.

Edit: missade biten med ev rabatter

1 gillning

USP med kalkylatorn är att du kan räkna fram din faktiska bolåneränta hos samtliga bolånegivare med förhandlingsfria bolån, utan kreditupplysning och utan krav på låneansökan.

Kalkylatorn tar även hänsyn till aktuella kampanjer och extra rabatter som bankerna erbjuder. Tjänsten visar inte snitt- eller listräntor, utan den ränta du faktiskt får efter rabatter och kampanjer.

Du kan testa själv genom att fylla i bostadens värde, lånebelopp och eventuella extra rabatter. Resultatet visar den ränta du kan få hos respektive bolånegivare.

Det finns idag ingen annan tjänst som erbjuder detta. Tjänster som till exempel Compricer visar främst bankernas snitt- och listräntor, vilket inte nödvändigtvis säger så mycket om vilken ränta just du kan få.

Byggahus insamlade data är värdefull, men visar vad andra personer har fått för ränta, inte vilken ränta du själv faktiskt kan få. Det är just detta som denna kalkylator löser.

USP:en är att kalkylatorn visar din faktiska bolåneränta hos förhandlingsfria bolånegivare, baserat på dina egna förutsättningar, aktuella rabatter och kampanjer, utan kreditupplysning, låneansökan eller säljsamtal.

Det är även ett extremt bra verktyg att använda om du ska in i en förhandling med din nuvarande bolånebank (givet att det är en bank där man kan förhandla om sin ränta)

Hoppas att detta tydligt förklarar USPen med kalkylatorn :slight_smile:

2 gillningar

Kalkylatorn är exakt det du efterfrågar. Med den kan du jämföra den faktiska räntan du får efter kampanjer och rabatter.

Ange dina uppgifter såsom Bostadens värde, lånebelopp och markera de eventuella extra rabatterna. Resultatet visar då den faktiska räntan (givet att dina uppgifter är korrekta) du får från respektive bolånegivare med förhandlingsfria bolån :slight_smile:

Detta finns redan.

Så vad är det Unika delen av USP som faktiskt uppstår genom att ha den här?

Intressant, skulle du kunna hänvisa till de andra tjänsterna som visar samma sak :slight_smile: Kan vara så att det dykt upp liknande tjänster.

Verkar som faktiska URLen är hittabolan.se, hittabolån.se fungerade inte för mig på telefonen iaf. Finns det möjlighet att lägga till för ägandelägenhet?

1 gillning

Hade varit bra om man kunde knappa in sitt faktiska lånebelopp, nu gick det ju endast välja närmast 50k vilket blev 25k för mycket jämfört med mitt faktiska lån vilket var lite irriterande :blush: Det billigaste bolånet stämde med det bolånet jag har idag, det var ju positivt :laughing:

2 gillningar

Ett smalare segment; men jag saknar att kunna söka efter lån för lantbruksfastighet

2 gillningar

Jag testade att mata in mitt bolån nu och jag kan skriva in exakt belopp och inte närmast 50k.

Edit. Det var på hittabolan.se testade nu på rikatillsammansvarianten och där var det uppenbarligen som du säger ej möjligt med exakta belopp.

Det var ju kul att se att man har förhandlat fram bästa räntan själv :grinning: Det var bara Avanza private banking som kunde slå den räntan jag har idag.

2 gillningar

Ska fixa det :+1:

Uppdatering: Prova gärna ifall det fungerar nu.

2 gillningar