Jag håller på att testa en ny affärsidé och tar gärna feedback från er i forumet.
Många betalar för mycket i bolåneränta eftersom dom aldrig förhandlar, något bankerna tjänar stort på .
Idén är enkel:
Jag tar in riktiga erbjudanden från bankerna
Kunden får färdiga alternativ att välja på
Kostnaden betalas av kunden, inte av bankerna
Just nu gör jag det gratis för att testa hur det funkar i praktiken och om folk faktiskt byter bank när dom får bättre erbjudanden
I snitt går det att spara runt 15 000 kr per år på att förhandla sitt bolån . Jag har redan hjälpt vänner och bekanta att spara över 100 000 kr, och nu vill jag se om det går att skala upp.
Är det någon som vill prova, eller har tankar kring upplägget? Skulle ni betala för en sån här tjänst?
Intressant idé! Men hur får du in faktiska erbjudanden från 13 banker? Min erfarenhet är att de vill prata direkt med kunden och göra kreditupplysning mm. innan de ger en konkret ränteerbjudande. Är det här riktiga offerter eller mer listpriser?
Jag ändrar till 8 banker. Storbankerna vill inte ge ut någon information alls. SBAB och Hypoteket med flera baserar deras ränta enbart på belåningsgraden. De räntor du får på hemsidan är de som gäller. Så förstår jag det efter att ha pratat med flera på telefon i veeckan. Sen om det faktiskt är så vet jag inte, det är därför jag testar. Ingen har ännnu bytt bank.
Problemet är nog att de som inte förhandlar räntan kommer inte använda tjänsten heller och vi som är aktiva får minst lika bra ränta utan att blanda in dem (jag har provat).
Ja det finns. Men väldigt få använder dom. Frågan är varför?
Varför skulle folk inte vilja spara 15,000kr om året på att ringa några samtal eller signa upp i ett formulär? Är vanliga människor så korkade och lata bara?
Min erfarenhet är densamma, SBAB och Hypoteket visar sina räntor öppet och det är i princip de som gäller. När jag försökt förhandla med storbankerna har de som bäst kunnat matcha, men sällan ge något bättre, kanske marginellt. Därför är jag lite tveksam till hur mycket en sådan tjänst faktiskt kan ge i praktiken.
Ofta tror jag det beror på att de erbjudanden man får är för dåliga, sämre än om man förhandlar själv. Vilket är rätt naturligt, bankerna vill inte ge det bästa erbjudandena via en mellanhand.
Som ovan, är du påläst och intresserad av ekonomi så får du bättre erbjudanden genom att förhandla själv, och är du inte intresserad vet du inte ens att du borde leta efter en sådan tjänst.
Det jag är bra på är marknadsföring. Jag kanske kan få folk att få tummen ur och ta steget. Nästan så jag skulle kunna starta detta gratis bara för att hjälpa folk spara tusenlappar. Göra det till mitt legacy online
Nej absolut inte. Samboa vill snarare få folk att låna pengar än att hjälpa människor. Det finns ingen som gör detta smidigt idag med att hitta räntor. Men att få folk att orka spara 15,000kr verkar svårare än jag trodde.
Jag ser ingen tydlig skillnad på din affärsidé och liknande erbjudanden från Sambla eller Zmarta.
Det finns säkert utrymme för dig att paketera en tjänst, men utrymmet mellan att företräda någon och att vara ÅF/mäklare/förkläde är både lite svår och svårsåld.
Att ge någon tips och ta betalt för tipset om det föll väl ut är ju en lockande modell men kan också vara svår att sälja.
Dessutom kan ett flytt av bolån också innebära förändrade villkor/premier på andra tjänster, ex rabatt på försäkringar hos LF. Det syns ju inte i ”totalkostnaden” om du bara tittar på lånet och räntan.
Men stort lycka till! Värt att prova och se om du kan få ekonomi i din idé!
Ja det är rätt lika. Men när jag testar andra tjänster känns det direkt jobbigt eller att man måste logga in med bankid och en UC tas. Vilket man inte vill.
Av mina testkunder är det 6 av10 som sparar 10,000-19,000 kr. Då är ändå mina vänner och bekanta i te helt korkade eller lata tror jag. Två sparade bara 2000kr och två hade redan bättre än vad jag kunde hitta.
Tror det är svårt för dig stt hitta lönsamhet. Du kan inte erbjuda något de själva inte kan lösa. De som söker upp dig kan lika gärna själva titts på en listprisjämnförelse o prata med banken i fråga.
Vad är det du konkret erbjuder? Arbetet för mig som privatperdon underlättas inte av att gå via dig. Du vill också tjäna en slant (som dessutom troligen blir en upfront klumpsumma).
Finns absolut pengar att spara, men ser inget bra sätt stt växa från hobby
Är din tanke att få in kunder och sedan få in erbjudande från alla banker med förhandlingsfria bolån ? Dvs de du menar när du skriver ”Färdiga alternativ” ?
Jag håller helt med om de du beskriver om andra jämförelsetjänster, att det är krångligt och väldigt onödigt att bli belastad med en UC bara för att kunna jämföra olika alternativ.
Du bör kolla på den tjänst vi byggt. Vi har nämligen samlat alla banker med förhandlingsfria bolån, där man enbart anger uppgifter som lånebelopp, bostadens värdering och eventuella extra tjänster. Så ser du direkt den räntan du faktiskt får från upp till 9 bolånegivare, utan onödig kreditupplysning eller komplexa låneansökningar.
Vår tjänst skulle troligtvis förenkla ditt arbete om de är så att du tänkt använda banker med förhandlingsfria bolån