Jag tänkte försöka starta en bolånetjänst som förhandlar bolån kunder med mängdrabatt för att få ner bolåneräntan för kunderna. Tänk er att tjänsten förhandlar åt säg 500 kunder i stöten.
Ni på här i forumet har säkert tips/idéer/feedback. Därför tänkte jag höra om ni har några vettiga idéer på hur jag skulle kunna marknadsföra mig/gå tillväga? Det känns som jag fastnat lite.
Spontan plan:
Det kostar ca 200 000:- att få godkänt av Finansinspektionen att få tillstånd för att förhandla bolån. Så innan jag tar risken så tänkte jag försöka bunkra upp med kunder som är intresserade.
Problematik:
Hur ska man få kunder intresserade?
Hur förhandlar man med bankerna?
Jag ser det svårt att i början förhandla med storbanker men tänker att ”nischbanker” kommer vara intresserade när man kommer upp i X antal intresserade kunder. Men fram tills dess återstår problemet att det är lite av en ”hönan eller ägget”-situation. För kunder behöva marknadsföring. Och riskkapital känns långt bort/svårt med rådande marknadsläge.
Feedback på siten? Har skapat siten här: https://bolaneforhandling.se/
Siten just nu är mer eller mindre bara en namninsamling.
Du har ju en stark komkurrent i Lendo, tänker jag. Tror du din nisch är tillräcklig för att bräcka dem? Hur skulle det skilja sig från Lendo? (Där banker ger Lendo en del av kakan som del i att få vara med på deras tjänst).
Hur skulle du få betalt? Av bank eller låntagare? Vem är kunden?
Är tanken att du ska “synka” kunder# det vill säga samla ihop en stor klunga på 10-100-1000 pers och sen komma med alla samtidigt till banken?
Det påminner absolut om Lendo. Två saker som skiljer sig:
Lendos nisch tidigare har varit blancolån. Det är skillnad på bankkunder som har blancolån i huvudsak och kunder som vill byta bolån. Vissa kunder kan ha såklart ha både och. Men Lendos nisch har tidigare inte varit bolån. Sen tror jag det kan bli tydligare för kund med en tjänst som fokuserar på det istället för blancolån.
Lendo jobbar “kund för kund”. Bolåneforhandling.se tänker jag ska påminna mer som ett fackförbund som får rabatt pga mängden medlemmar i huvudsak. Inte rabatt för man har bil- och vattenskoter lån samlat.
Att tillägga är att jag faktiskt inte vet hur Lendo jobbar exakt utan jag killgissar mest. Lendo tog nyligen över Compricers bolånedel. Varav Compricer för 6-12 månaders sedan tog över tidigare “Mitt bolån”. Som av var en tjänst som Schibsted lade ner/slog ihop med Compricer. Schibsted äger både Lendo och Compricer så det givetvis en stor konkurrent. Notera att de inte jobbar med några av de största storbankerna.
En tredje sak som skiljer sig skulle kunna vara är just storbanker. Nu gissar jag igen, men jag tror att många kunder gärna ligger som helhetskund hos storbank. Varav min tjänst skulle kunna bli bankernas revansch. Rent krasst bör storbankerna skulle kunna erbjuda helhetskunder bättre bolån än nischbanker. Då man tjänar pengar på kontokort, tjänstepension, ISK/aktier/fonder, privatpension m.m.
Så storbankerna kan troligen tjäna mer på att samarbeta med tjänsten. Eventuellt hämta hem kunder från Avanza/Nordnet på sikt.
Betalt tar man av banken som köper kunderna. Jag har inget snitt för vad en snittbolånekund genererar för intäkter per år. Men säg ca 20 000 kr som exempel. Så tänker du att en bank då direkt köper kunder från tjänsten istället för att behöva omförhandla bolån, annonsera m.m. som kostar X kr att få in varje kund på. Istället köper banken “färdiga” kunder direkt.
Exampel:
Upphandling på 1000 kunder x intäkt på 20 000 kr per kund: 1000 * 20 000 = 20 milj i intäkter till banken årligen.
Jag tänker tjänsten kanske lite som en prenumerationstjänst som bl.a. löser så varje kund slipper förhandla med banken själv. Något som kan vara tidskrävande och svårt som enskild kund. Istället ansluter man sig som kund gratis till tjänsten och tjänsten ser till att du alltid får bästa räntan utifrån din ekonomi.
Haha, någon fylla var det nog inte. Även om jag drack hela två starköl mellan 20.00-24.00 =)
Men kanske en ovanlig dygnsrytm. Håller med om att många idéer kommer på natten när man kan jobba ostört.
När det gäller fackföreningsrabatten tror jag att en faktor är att fackföreningsmedlemmar ofta är mer etablerade och “ordningssamma” än folk i genomsnitt. Det är ofta personer som är etablerade på arbetsmarknaden och har en trygg position i samhället. Det skulle säkert gå att ha en massa formulär och parametrar för att försöka sålla fram sådana personer på annat sätt (och neka bolån till resten) men det fungerar bättre att helt enkelt använda en central parameter och ge en rejäl rabatt utifrån den. Det är enklare och billigare för långivaren att göra så.
För ca 10 år sedan fanns det ett flertal bolag som gjorde reklam på radion kring att de kunde förhandla med flera banker åt sina kunder, där kunden sen fick välja vilket förslag de ansåg var bäst.
Några frågor att fundera kring,
Varför finns inte dessa bolag kvar längre?
Vad gick fel?
Vad kan du göra för att inte försvinna inom något år?
Hur ska bankerna värdera kreditrisk på den här gruppen som ansöker? Ett kollektivt betyg eller individuellt?
Om några av individerna har kass historik/dåliga förutsättningar, kommer banken verkligen vilja låna ut till dom?
Angående siten tycker jag att det ser ut som en SEO optimerad Google Adwords kampanj. Känns som att du har en hel del att göra för att skapa ett mer professionellt intryck.
I formuläret finns bara plats för en person. Oftast är man väl ändå två stycken som söker lån.
Ingen uppgift om själva säkerheten. Alla stora banker har något som liknar SBABs Booli, även om man inte kommunicerar det utåt. Att kunna jämföra det interna värdet mot kundens uppskattade värde är nog så intressant. Då måste fastighetsbeteckningen finnas med.
Banken måste även göra en Kvar att leva på kalkyl (KALP). Då räcker inte endast en uppgift om lönen. Viss skillnad om det finns 1 eller 5 barn i familjen… Ju större marginal i KALPEN desto lägre ränta.
En bank ger normalt sett heller inte ge samma villkor till en kund som har 85 procents belåningsgrad jämfört med den som har 50 procent. Det behövs alltså oerhört många kunder som skall utnyttja tjänsten för att få tillräcklig volym för olika belåningsgrader.
Att kunna genomföra din idé kräver alltså stora förbättringar samt en oerhörd massa pengar. Att lyckas med nya saker i finansbranchen kräver kapital. Se bara Lysa som ännu inte går med vinst.