När man ska ta bolån efterfrågar banken månadslön och andra inkomstuppgifter.
Om jag hypotetiskt anger en högre inkomst än jag faktiskt har… Hur kan banken ev ‘avslöja’ denna lilla lögn ?
Den inkomst banken ser i UC är ju gammal, inkomst året 2022. Om banken frågar varför jag tex uppger 50’ i månadslön istället för de 40’ som framgår av UCn, då kan ju jag säga att jag fick löneförhöjning för bara några månader sen. Därför ser min inkomst lägre ut i UCn banken fått. I nästa års UC kommer min högre lön att synas, jag lovar…
‘Litar’ banken på mig då ? Elller kommer banken kräva att få dubbel kolla med min arbetsgivare, att den högre inkomsten verkligen stämmer ?
Fattar att banken kan reagera om man överdriver inkomsten jättemkt. Att man tex skulle dubbla sin inkomst över en natt är ju inte troligt. Men att lägga på 5-10 tusen på månadslönen kanske är så marginellt att det ‘passerar under radarn’ ?
I min erfarenhet om den inkomst du uppgett diffar för mycket (5000 - 10 000 kr) från din senaste deklaration, eller om du ligger på gränsen i KALP-kalkylen med inkomsten du uppgett så kommer banken att begära de senaste 2-3 lönespecarna, eller arbetsgivarintyg där nuvarande lön står.
Nu har jag inget bra svar på frågan, men tänker att den du lurar mest är väl dig själv som skall klara av att betala tillbaka ett lån som du kanske inte har möjlighet att göra.
Om det avviker för mycket från uppgifter dom får från UC så lär dom dubbelkolla.
Kan tillägga att även om banken inte frågar så räknas det antagligen som bedrägeri att avsiktligt uppge felaktiga uppgifter i en bolåneansökan. Du utsätter banken för en kreditrisk de inte kan ta höjd för, samt som @def påpekar att du också lurar dig själv till att ta ett lån du egentligen inte har råd med.
Vet bekanta som fått lån hos både Swedbank och Länsförsäkringar när de uppgett en helt felaktig lön som låg långt över deras riktiga inkomst. En var polis och han behövde inte lämna någonting alls för att styrka inkomst. Övriga har dragit rövarhistorier som gått hem.
Nja, alltså de flesta banker använder något som heter ”income check” som är ett API jag själv varit med och tagit fram. Du signerar via BankID hos din bankman och de får tillgång att hämta dina transaktioner och får således underlag för en bedömning väldigt kort sammanfattat.
Att fuska med uppgifter som banken på ett rimligt enkelt sätt kan kontrollera är en riktigt dålig idé.
Jag skulle säga att det gäller inkomstnivån generellt.
Även om du t.ex. fått ett avgångsvederlag år 1 som ”blåser upp” inkomsten det året är det en dålig idé att år år 2 hitta på en månadslön som motsvarar inkomsten år 1 delat med 12.
Däremot går det betydligt bättre att fuska med saker som ligger utanför det som kontrolleras. Det skulle t.ex. kunna vara att du planerar att säga upp dig. För egen del ”blev jag med familj” när min sambo och bonusdotter flyttade till Sverige”. Jag redovisade aldrig dem och jag tror inte att jag hade beviljats bolånet om jag gjort det.
Tja, om jag personligen bjuder in någon/några från ett annat land på premissen att jag ska försörja dem så är det rimligen något jag skulle förväntas fylla i när jag söker bolån. Det påverkar KALP-kalkylen rätt ordentligt. Skulle det handla om att bli sambo med någon som redan bor i Sverige så är det en annan fråga.
Man kan naturligtvis teoretiskt tänka sig att jag skulle träffa någon från ett ”med Sverige jämställt land” och att personen skulle kunna söka och få ett högavlönat jobb mer eller mindre genast. Den situationen förekommer naturligtvis. Jag skulle dock tro att min situation är betydligt mer typisk.
Även personer som kommer från EU-länder behöver normalt plugga på SFI och skaffa sig någon form av svensk yrkesbehörighet. Det kan ta kortare eller längre tid men likafullt handlar det om minst två år (normalt mer) med fullt försörjningsansvar.
Sedan kan man, som i mitt fall, tänka att den där perioden som ensamförsörjare ändå är tidsbegränsad och att det blir annorlunda därefter. Jag tror dock inte att banken skulle gå med på att tänka så.
Ser inte vad den stora skillnaden skulle vara om du t.ex. blev tillsammans med en ensamstående mamma från Sverige som inte har några inkomster? Jag tror fortfarande du bara inbillar dig att det skulle ha påverkat huruvida du skulle fått lån eller ej.
Samtidigt, så eftersom jag tror det, så ser jag det inte som någon större sak om du berättar eller ej om att du har en sambo till banken.
Skillnaden är att en person som har “självständig uppehållsrätt” i Sverige blir omhändertagen av det svenska systemet. Jag har/får som du säger ingen försörjningsplikt för någon vuxen svensk person, oavsett om denne har en inkomst eller inte.
När det gäller att bjuda in personer från andra länder så skriver jag under papper hos Migrationsverket där jag tar på mig en form av försörjningsplikt. Skulle förhållandet ta slut så blir hon utvisad eftersom hennes uppehållsrätt är kopplad till vårt förhållande.
Bankens bedömning av det här är inte “strikt juridisk” utan det handlar om att göra en bedömning. I ena vågskålen ligger hushållets inkomster “här och nu”. I den andra vågskålen ligger våra kostnader “här och nu” enligt KALP-kalkylen. Det är mer eller mindre självklart att KALP-kalkylen påverkas av hur många personer som finns i hushållet. Det är också det som banken förväntar sig att jag ska ange. Om det är svenska eller utländska personer spelar ingen roll. Sedan är det klart att det vore enklare att kasta ut en svensk person men den faktorn är inget som bankens system tar hänsyn till.
Nej, hade det varit konton hos samma bank så hade du inte behövt ge dom något godkännande och signering via BankID. Om du vill grotta ner dig mer i det så kallas det PSD2 direktivet/Open Banking.
Avviker inkomst 5-10% är min erfarenhet att banken kräver in de tre senaste lönespecifikationerna. Att ljuga om lönen är bortom dumt både ur bedrägeriaspekten, men även eftersom du utsätter dig själv och din ekonomi för sen belåning du mest troligt inte kan bära…
Du skämtar här, men det är faktiskt något som används av vissa låneföretag. T.ex. vissa aktörer som jobbar med samlingslån.
Värt att nämna är dock att de inte kan veta vilka konton du har, så det går att “fula” genom att ha intäkter och “bra” utgifter på ett konto och köpa sprit knark och horor med ett annat konto som du inte uppger.