När någon tar ut en kreditupplysning på dig så påverkar det kreditbetyget negativt. Jag har dessvärre dåligt betyg just nu och vill kunna förhandla hårt med många banker för att få rätt deal. Kan jag bistå banken med en kredituplysning själv utan att de behöver begära en från UC?
Jag tror att alla banker kommer ta ut sin egen kreditupplysning. Om du säger till dem att du inte vill att de tar en upplysning kommer det sannolikt ses som en varningsflagga.
Stämmer det verkligen att antalet kreditupplysningar påverkar kreditbetyget?
Kreditbetyget kan inte rimligen påverkas men däremot är det ju synligt för banken. Det skickar ju en signal om att du är en kund med högre risk.
Ja så var det i alla fall på min tid. Fråga mig inte varför. Tanken var väl att kunder där man tog ett antal kreditupplysningar var mer benägna att ta smålån och därmed hade en högre risk. Förhoppningsvis är systemen mera sofistikerade numera.
Så här skriver UC: Hur många kreditupplysningar är för mycket?
“Antal kreditförfrågningar kan påverka din UC Riskprognos, men att ha flera kreditförfrågningar behöver inte per automatik ge en högre riskprognos. Viktigt att tänka på är att riskprognosen påverkas av flertalet riskdrivande faktorer där antalet kreditförfrågningar utgör en av dessa faktorer.”
Vet att några tjänster likt Zmarta och Compricer marknadsför sig med att enbart ta en kreditupplysning. Jag har inte testat, men kanske borde man?
I mitt fall försämrades det. Dock mariginellt, på nån decimal typ.
Detsamma gällde oss, vi kollade med flera banker vid vårt första bolån, men var också tydliga med dem att vi gjorde så. De tog då hänsyn till det när de kollade kreditupplysningen.
Jag hade inte koll på detta när jag förhandlade runt bolån i fjol och sänkte mitt kreditbetyg totalt.
Med exakt samma ekonomiska förutsättningar ansågs min kreditvärdighet sjunka från 0,20% i “riskprognos” till 1,9% som värst efter en handfull förfrågningar.
Så din oro är fullt befogad @rolle2k
Samma här. Från 0,10% till 1,5% efter 4-5 kreditupplysningar.
De säger det i alla fall… Gången är den att banktjänstemannen lägger in kundens uppgifter i sin dator. Sedan samlar banken in externa uppgifter rent automatiskt, och ut kommer ett kreditbetyg. Hur mycket en tjänsteman sedan tar hänsyn till eventuella korrigeringar kan man aldrig veta.
Ju högre belåningsbegrad desto mer hänsyn tar man till kreditbetyget.
Det är sjukt att UC straffar folk för att de vill vara upplysta. Jag kan inte se någon rimlig anledning till varför det skulle påverka betyget.
Vad jag har förstått så är det algoritmer som räknat ut att den genomsnittliga kunden med många förfrågningar oftare leder till kreditförluster, grovt förenklat.
Men det blir ju väldigt skevt när det gäller större lån som just bolån där det snarare är ekonomiskt ansvarigt att pruta på räntan. Men det här genomsyrar ju Sverige på andra sätt också.
I USA är det ju bra för sitt kreditbetyg att inneha och använda många olika kreditkort måttligt. Det visar på självbehärskning och ansvar med krediter.
I Sverige anses varenda krona i kreditutrymme på ett kreditkort som ett aktivt blancolån.
Inte bara bra utan i princip tvunget om du vill höja kreditbetyget. Vet flertal som kör med kreditkort trots att de helst inte vill använda dem.
Hej,
Vart tittar ni upp erat kreditbetyg?
Vissa kreditupplysningsinstitut visar ett kreditbetyg. Eftersom bankerna gör en egen rating, som de inte visar, är detta egentligen av underordnat intresse.
Intressant. Den måste ju ändå betyda något (UC) när bankerna automatiskt delar ut lånelöften hejvilt baserat på den?
UC ägs av bankerna (numera indirekt via Asiakastieto) så det är inte så konstigt den har påverkan. Dock inte så enkelt som många tycks tro att flera upplysningar per automatik innebär sämre kreditvärdighet utan det är mer komplext än så.
Lånelöftena baseras inte på kreditupplysningsinstitutens rating. De ratar själva. UC är givetvis oerhört viktigt, men bankerna tar besluten själva.