Kan man förhandla med många banker utan att alla ska ta ut sin egen kreditupplysning?

De flesta bilägare har ju bensinkort i form av ett kreditkort Dessutom ger alla banker ut egna kreditkort.

Själv har jag tre stycken, två bensinkort och ett bankkort. Alla butiksinköp sker via korten, och allt utnyttjat belopp betalas på förfallodagen. Detta beteende torde inte påverka min kreditvärdighet.

Annorlunda hade varit om mina kreditkort för jämnan hade varit fullt utnyttjade med 150 000 kr.

Våra kommentarer ovan var för USA.
Där påverkar kreditkort positivt om du sköter dem på ett korrekt sätt.

1 gillning

Jag tänker att du kan förhandla med olika banker, men be dem att inte ta en kreditupplysning i detta läge. Men självklart säger du att de så klart ska få ta en kreditupplysning; bara det att du vill jämföra flera banker och vara påläst först. Det borde ju rimligtvis vara en positiv signal och allmänt påläst beteende vilket inte borde drabba dig negativt. Kanske man man erbjuda att dela med sig av en nyligen tagen kreditupplysning så länge, men att de, givet att du väljer dem, också så klart tar en egen.

Jag har extremt svårt att tro att någon bank vill gå in i en regelrätt förhandling utan en kreditupplysning. Det är tack vare den banken på ett enkelt sätt ser inkomster, blancolån och betalningsanmärkningar. Men visst, någon form av indikation kan du kanske få.

1 gillning

Det är väl exakt så som sker när man använder någon form av lånejämförelsesida. Det tas en kreditupplysning som sedan förmedlas till ett 10-tal banker och du kan jämföra deras erbjudande. I detta läge kan de ju ge ett erbjudande utan att ha gjort en egen upplysning (men fått ta del av en)?

Men banker är ju generellt motsträviga och segfotade så de ställer säkert på tvären :slight_smile: