Inkomstuppgifternas aktualitet vid bolån

Jag skämtar inte, läs på om möjligheterna med PSD2 och Open Banking. Du kan hämta transaktioner från samtliga banker inom EU och det är EU direktiv på att samtliga finansiella institutioner skall tillhandahålla APIer för konsumtion. Således kommer bankerna (vem som du ger godkännande till) åt samtliga dina konton.

Givetvis kan du fiffla bäst du vill och kan, jag tänker inte hoppa ner i det kaninhålet ihop med dig :blush:

Allt gott!

Ja, jag har själv varit på båda sidorna av detta (konsument och producent av PSD2-api:er).

Lite tragiskt egentligen att det som skulle bli positivt för kunder (“låt kunder få äga sin egen data”), istället mest är negativt då det används “mot” dem. Det är nog bara en tidsfråga innan alla låneaktörer börjar fråga om alla dina transaktionsuppgifter, och det hade ju varit en riktigt vidrig situation. Jag litar inte en sekund på att alla aktörer som rör vid din data är kapabla att inte lagra den för evigt och inte läcka den/sälja den till tredje part (medvetet eller omedvetet).

Således kommer bankerna (vem som du ger godkännande till) åt samtliga dina konton.

Det tror jag inte? Det finns väl ändå inget ställe som listar en kunds alla banker? Var isf? Kunden måste dessutom själv ge sitt medgivande. Det är inte som med kreditupplysningar där de flesta krediter (fast inte alla!) redan är registrerade i t.e.x UC.

Hela poängen är ju just att du i dagsläget - mig veterligen - bara kan snällt fråga dina kunder att visa upp sina bankonton, det är upp till dem vilka banker de vill visa upp. Så du får inte 100% täckning, och då faller ju lite av iden.

Möjligen går det att tvinga kunden att autentisera sig mot massvis med banker (och neka dem om de inte försöker mot alla banker), men - vad jag vet - finns det inget sätt att via en enda bankid-autentisering hämta ut information från flera banker samtidigt, så det blir nog en rätt bökig upplevelse för kunden om de måste autentisera sig 20+ gånger. Dessutom är bankernas PSD2-implementationer i regel skräp, i varje given stund är ofta flera procent icke-fungerande, så det blir svårt att få heltäckande resultat.

Ungefär som att “snällt be” om ett utdrag ur belastningsregistret när du söker jobb. Vägrar du skicka in något så går med hög sannolikhet jobbet till någon annan.

=frivilligt men ändå inte frivilligt kan man säga.

Ja, men som sagt, rent praktiskt vill man nog inte tvinga kunden att autentisera sig mot 20+ banker för att få ett täckande svar. Blir väldigt bökigt och kunden lär ge upp. Lånegivare m.fl konkurrerar i hög grad på smidighet, och kunder hoppar absolut av om det blir för jobbigt.

Däremot kan man säkerligen lura kunderna att de inte har något val annat än att välja alla banker de har. Kunskapen kring det här är knappast hög :slight_smile:

Hade själv en ide om att sälja en tjänst som låter dig analysera dina transaktioner (genom att skicka dem till samma poängsättningstjänster som de stora aktörerna gör) och sedan ger förslag på vilka transaktioner du bör undvika att visa upp för att optimera din kreditvärdighet (alltså, pratar inte om jänkarvarianten utan av den som varje kreditgivare beräknar fram internt, ofta men inte alltid med hjälp av externa aktörer som alla kan köpa in). Fast jag känner att en sådan tjänst dels hade varit djupt omoralisk, och dels hade det förmodligen varit svårt att hitta kunder som förstår sig på hela processen.