Bolån - Integritetskränkning vid omförhandling

Hej,

Ny på forumet och var nyfiken på en situation som jag stötte på häromdagen.

Vår ränterabatt löpte ut i juli och jag bestämde mig för att ta in en offert från en annan bank för att se om vår bank stod sig. Syftet var att kohandla.

Det visade sig att den nya banken kund erbjuda 0,25% lägre ränta från förnyelseräntan. (Kanske lockpris?)

I alla fall. Jag meddelar vår bef. bank att jag fått bättre ränta på annat håll och de svarar lite spydigt i stil med: “om du flyttar över de sparande du har i Opti, Avanza, Nordnet och Lysa så kan vi erbjuda den räntan”.

Jag brukar inte göra en höna av en fjäder men det kändes lite lustigt när de “name droppade” vilka andra banker jag använder. Särskilt eftersom jag startade mitt sparande i Lysa för bara några veckor sedan…

Så vad jag är nyfiken på, om någon vet, är detta okej? Det verkar ju som de gått in och kollat mina transaktioner, hur ska de annars veta eftersom jag inte gett något medgivande/fullmakt?

Hoppas detta engagerar någon, spännande att få svar.

Ha en fin helg!
Cdawg

4 gillningar

Banken kollar väll transaktioner löpande. Det är deras ansvar att säkerställa att de är ok.

Du kanske har en transaktion märkt med dit du sparar. Hänt mig med, helt kränkt över det.

3 gillningar

Rent objektivt: ingen aning om de har rätt att se dina transaktioner, går kanske att läsa om i ert avtal med banken

Rent subjektivt: jag tror inte du ska lägga så mycket vikt på detta, om du har känt dig dåligt behandlad eller kränkt av din bank så byter du bara bank, med hopp om att du gör em bättre deal någon annanstans

7 gillningar

Så i avtalsvillkoren som du skrev under när du blev kund, så finns det inga formuleringar om att banken du är kund hos har rätt att se vilka transaktioner du gör?
Och det är orimligt att när du pratar med en handläggare på samma bank, om dina ekonomiska förehavanden, att de ser någon slags bild av din ekonomi medans de pratar med dig?

4 gillningar

Håller helt med.
Meddela bara att det var oväntat att de hade full insikt i dina övriga bankaktiviteter och att du inte uppskattade tonen i svaret och att du byter av de skälen. Kopiera gärna in tjänstemannens chef i mailet.

De kan vara förd*****a självgoda på banken.

3 gillningar

Jag killgissar att det finstilta säger det banken får dra vilka slutsatser som helst av ditt kontoutdrag. Jag får tex i realtid visning över hur stor del av mina transaktioner som läggs på mat, bil osv och det räknar jag med att ungefär alla banker erbjuder.

Alltså, sånt här görs hela tiden, kanske automatiskt. Hade jag programmerat banken hade du varit taggad med alla andra banker du jobbar med.

Vi vet inte om personen har manuell inblick, men det har den säkert också. Det har min bank eftersom det är funktioner som tex ingår i supporten. De kan betala mina fakturor etc.

Jag tror inte du råkat ut för en kränkning som i att någon gått över en gräns.

3 gillningar

Intressant fråga, jag förstår att du tyckte att det var konstigt. Banken ska inte kommentera ens transaktioner öht så länge det inte finns olagligheter.

Enligt ChatGPT är det inte tillåtet att använda kundens transaktionshistorik som ett säljargument. Det är sekretessbelagd information som bara får användas av lagliga skäl, tex för att hålla koll på penningtvätt. Det anses också oetiskt och är ett brott mot GDPR om du inte godkänt användningen av din data i deras marknadsföringssyfte/sälj.

ChatGPT är förstås inte en 100% säker källa. Men det låter oseriöst och respektlöst av banken.

4 gillningar

En smartare/smidigare säljare hade styrt in samtalet på motprestationen val av deras sparprodukter utan att avslöja att hen hade kollat upp transaktioner till “konkurrenterna”.

3 gillningar

De är helt ok… du har inte blivit utsatt för något förutom en förhandling.

Vad är ditt mottdrag? 90 talist

1 gillning

För den rabatt du erbjuder då kommer jag flytta över exakt ingenting fötutom bostadslånet till annan bank, ge mig mer annars kommer jag tacka ja till andra erbjudanden.

Testa den

2 gillningar

Jag håller med trådskaparen att det här är anmärkningsvärt och något jag trodde att bankerna rent juridiskt inte fick syssla med så jag är också intresserad av om detta är ok eller ej rent juridiskt.

3 gillningar

Jag håller inte med trådskaparen och det är självklart juridiskt korrekt att banken har tillgång till och ger de handläggare som behöver det tillgång till dina transaktioner. Vad tror du annars en bank sysslar med om jag får fråga?

4 gillningar

Har hittat en tidigare tråd om detta som kan vara av intresse Får banken gå in och titta på mina saldon och transaktioner på mina konton? När de så önskar, d.v.s. även när jag inte ansöker om lån etc? - Nr 9 av Fungera

2 gillningar

Jag tror inte en bank sysslar med att kartlägga människor ekonomiska aktiviteter på ett detaljerat sätt. De kan få väldigt mycket inblick i sina kunders liv vilket skulle kunna brukas och missbrukas på alla möjliga sätt så det skulle vara intressant att veta hur de där reglerna ser ut.

När jag haft lån hos min huvudbank har de alltid frågat om min ekonomi och aldrig någonsin nämnt något om vad de själva luskat fram via mina transaktioner. Det är ju inte så att de säger “jag ser här att du har väldigt god ekonomi, att du får mycket över varje månad och har ett stort sparande så därför kan vi erbjuda dig lite bättre ränta”. Det enda man pratar om och det enda de iaf öppet utgår ifrån är kreditupplysning och det man själv berättat för banken i ansökan.

1 gillning

Du är medveten om att det är “banken” som hanterar alla dina transaktioner? Eller hur tänkte du att det fungerar?

2 gillningar

Jo, men det betyder inte per automatik att alla uppgifter om mig är up for grab för vem som helst där att göra vad de vill med. Du tänker att det är så eller?

1 gillning

Välkommen till forumet! :smiley:

Jag är lite nyfiken på vilken bank det är vi pratar om… :thinking:

1 gillning

Jag är inte övertygad om att banken bör bära hundhuvud för vad en grinig medarbetare kan ha skrivit i ett meddelande.

Det kan lika gärna strida mot bankens policy som att det är ett uttryck för företagskulturen.

#singlaslant

2 gillningar

Det låter som en fiffig funktion! Har aldrig själv sett nåt sådant, har Handelsbanken. Fick du aktivera det på nåt speciellt sätt eller hur gör man?

GDPR reglerar hur personuppgifter får hanteras. Banken måste för varje behandling bland annat avgöra vilken rättslig grund som är tillämplig och om behandlingen är tillåten.

Här rör det sig om transaktionsuppgifter som behandlats för kreditbedömning.

Fullgörande av avtal, berättigat intresse och samtycke är de tre grunder som jag ser banken skulle kunna försöka motivera behandlingen med.

För fullgörandet av avtal krävs att ni överenskommit att banken ska granska dina transaktionsuppgifter för att erbjuda dig nya erbjudanden på ränta i denna situation. Det kan du läsa i avtalet och bankens allmänna villkor.

Berättigat intresse kräver att banken gör en intresseavvägning och finner att bankens intresse väger tyngre än ditt intresse av skydd för transaktionsuppgifterna. Jag skulle tro att det är denna grund banken stödjer sig på i ditt fall. Huruvida det står sig vid anmälan till IMY eller inte vill jag inte spekulera kring.

Samtycke kräver att du aktivt samtyckt till denna behandling. Det låter osannolikt.

Det finns för det mesta mer information i bankens information till registrerade, i stil med ”GDPR-policy” och ”Information om behandling av personuppgifter”.

För att få reda på mer skulle jag rekommendera en tvåstegsraket:

1. Begär ut dina personuppgifter från banken. Du bör få dem inom 30 dagar. Säkerställ att den nuvarande kommunikationen och kontohistoriken är med, samt eventuella samtycken du lämnat.
  2. Därefter kan du vända dig till bankens dataskyddsombud och be om förtydligande på vilken grund behandlingen av transaktionsuppgifterna skett i din aktuella kommunikationen.
    1. Om du inte är nöjd med svaret kan du anmäla till IMY för en eventuell prövning. Det finns såklart en inte försumbar risk att IMY inte går vidare med just din anmälan, men kanske är det just den som gör att banken får bakläxa.
5 gillningar