Bankernas totala ovillighet att diskutera ränta eller bolån

Sitter i förhandlingsträsket då lånen lades om i April.
I god tid har jag kontaktat SHB och nuvarande bank LF som båda kom med rörlig ränta.

LF lovad rabatt utan (ytterligare) villkor till 1.27%
När jag dagen innan omläggning frågar om att diskutera rabatten så är det helt plötsligt maximalt 1.2% i rabatt om jag dubblerar sparandet och flyttar pensionen till dem.

Skickar ett härligt formellt klagomål till klagomålsavdelning + direkt till bankkvinna och kräver tidigare utlovad 1.27% rabatt. Får 1.27% rabatt, har fortsatt inte fått diskutera rabatten.

Handelsbanken svarar inte på min nya bolåneflyttsförfrågan och Nordea tyckte inte det var lönt att räkna på bolån efter jag sagt att jag är fel kund att försöka erbjuda fondrådgivning då jag redan investerar evidensbaserat.

Jag har bett om amorteringsunderlagen hos nuvarande bank men de har inte trillat ut trots två påminnelser och nu närmare 10 arbetsdagar.

Har idag en helt ok ränta (2.72% @ 84% belåning) men vill ju gärna ha mindre (vilket SHB har erbjudit). Pengar ska man inte ge bort gratis. Däremot gör de det inte lätt att byta bank när ingen vill prata.

Är det en medveten strategi att vara fruktansvärt uruslat och ta betalt för förmånen att få vara deras kund?

4 gillningar

Om man ska summera varför bankerna är som de är så handlar det om skalekonomi.

De vill lägga ner minimalt med mänsklig arbetstid på varje handläggning och då blir ansökningar väldigt opersonliga och binära i de flesta fall. Om man inte har lång historik med en personlig bankman.

Det är därför räntorna är så höga hos nischbankerna som exempelvis handlägger egenföretagare med objektivt god ekonomi i många fall. Det tar helt enkelt mycket avlönad tid.

Så de låter datorn styra i 99,9% av handläggningarna och lägger ogärna ner någon faktisk tid på att analysera varför just du eller jag skulle ha lägre risk (och därmed vara värd lägre ränta) jämfört med vad datorn sa.

Visst, några kan bli genuint frustrerade och förbannade, som du och historiskt även jag :slight_smile: Affärer de nog borde ta men går miste om.

Men de går med stora vinster ändå även om de upprör typ de 1% av bolånestocken som du och jag utgör. De flesta tackar och tar emot siffran datorn spottade ut för stunden.

Man får se bankerna som ansiktslösa AI för att rädda sitt psyke :sweat_smile:

3 gillningar

Problemet är att jag får inte ens kontakt med någon bankman just nu! :scream:

Nej, men jag delar nog din syn, det är primärt skalan som gör räntenettot på 0.6-1% så förbaskat bra.

Det är även lite därför jag tänker mig att de borde snabbt acceptera mina yrkanden på en ränterabatt som resulterar i ett räntenetto någonstans i mitten utan att krångla med personliga möten om att sälja fonder där fondförvaltarna själva inte äger något etc, etc…

Inte nog med att du är oförskämd nog att ifrågasätta datorns allsmäktiga analys, du vill att de lägger tid på att sänka sina marginaler :winking_face_with_tongue:

Skämt åsido så vill de ju mer än gärna lägga tid på;

Det är där de riktigt stora stålarna håvas in :money_mouth_face:

Ja, det är svårt att vara en jobbig kund.
Uppenbart att man är oönskad! :sweat_smile:

Testa att räkna på din ränta hos bolånegivare med förhandlingsfria bolån. Eftersom majoriteten av bolånegivarna erbjuder förhandlingsfria bolån är chansen stor att du kan få en bättre ränta utan förhandlingar.

Många av dessa aktörer kräver dessutom inget mer (som sparande, fonder etc) för att ge dig den bästa ränta de kan erbjuda.

Har du kollat med SBAB? De är rimligt transparenta och konkurrenskraftiga och man behöver inte förhandla ränta hela tiden.

Tröttnar på dem kan man dessutom ladda ner amorteringsunderlaget själv på 30 sekunder.

1 gillning

Jag har kollat hos alla förhandlingsfria aktörer men de är mycket dyrare då jag är närmast fullbelånad på bolånet idag.

Jag lyckades tillslut få respons från min bank så nu har de gett mig lite mer ränterabatt utan att jag behövde bråka om ärendet i telefon. Jag har 0.38% lägre ränta hos nuvarande bank nu än hos SBAB.

2 gillningar

Härom veckan höjde SHB min rörliga boränta.

Idag fick jag mail från Borgo bank att de sänker räntan på mitt sparkonto med rörlig ränta.

Båda hänvisar till förändringar på marknaden

Tjohoo!!

:upside_down_face::upside_down_face::upside_down_face:

3 gillningar

Låter rimligt. På marknaden betalar konsumenter ofta om inte alltid mer och får mindre för i stort sett allting. Jag ser ingen anledning till varför ränta skulle vara anordna. :roll_eyes:

Byt bank bara. Senaste 5 åren har jag haft nordea, handelsbanken och Swedbank :laughing: gissar att jag byter snart igen

Tyskland har nyligen genomfört en reform i Kreditupplysningar. Det innebär nu att byta bank försämrar din kreditvärdighet. Saker som att flytta till en billigare lägenhet, byta bank till bättre villkor och säga upp ditt kreditkort och byta till ett billigare kommer drastiskt försämra ditt score. Helt Verrückt :zany_face:

3 gillningar

Du är nog en del av problemet. Bankmännen/kvinnorna är säljare och du är en svår potentiell kund. När jag förhandlar bolån så går jag med på att de skickar inbjudningar till säljmöte av försäkringar, “ekonomisk” rådgivning av fondsparande osv bara jag får ränteerbjudandet först. När jag har det på pappret och godkänt erbjudandet så ställer jag in alla deras säljmöten.

1 gillning