Bolån med rörlig ränta knuten till styrräntan

Jag tycker hela systemet med arbiträra listräntor och rabatter känns onödigt komplext, finns det nån bank/kreditgivare som ger bolån med en ränta baserad på riksbankens styrränta+ett fast påslag?

5 gillningar

SBAB är nog det närmaste. De kör på fast formel baserat på ditt lånebelopp och bostadens värde. Du kan se direkt på deras hemsida vad du får genom att mata in dessa två nummer.

4 gillningar

T ex Privat Banking hos Avanza ska göra det i teorin men de har “släpat” med sina höjningar i höst så de följer det ändå inte riktigt i tid/slaviskt. Så frågan är då om de gör det sen om/när räntan går ner?

1 gillning

Bankernas kostnad för bolånen är normalt beroende av marknadsräntan, inte styrräntan. Jag ser heller inte riktigt fördelen med det. Vad skulle vinsten vara jämför med vanlig rörlig ränta?

Den typen av prissättning kan ju bara vara attraktiv för de kunder som är förknippade med högsta tillåtna risk eller helt enkelt är lata.

Har man lägre risk kommer man ju kunna få lägre ränta någon annanstans. Har man för hög risk så kommer man inte beviljas lån, pga påslaget ej täcker risken. Det kommer alltså bli en smal marknad utlånaren verkar på.

Jag tänker att det blir lätt att jämföra mellan olika erbjudanden, det enda som skiljer är vilket påslag man får. De rabatter som används idag känns lite fåniga eftersom banken sätter listräntan helt godtyckligt. Höj listräntan med 2 procentenheter och helt plötsligt kan alla få fantastiska rabatter.

Men den stora fördelen tänker jag är att banken inte kan höja snabbt och mycket när styrräntan går upp, och sänka långsamt och lite när räntan går ner.

Påslaget kan ju vara individuellt, eller iaf baserat på lånebelopp och bostadens värde. Det viktiga för mig är att det inte kan ändras godtyckligt av banken.

Riksbankens styrränta är ju enkel att förhålla sig till men jag skulle kunna tänka mig en annan referensränta, så länge den är publik och inte styrd av kreditgivaren.

Bankerna lånar inte upp dag för dag på den internationella kapitalmarknaden. Det är jobbigt nog med 3 månader. Räntan på ditt lån ändras därför inte varje dag utan var tredje månad. Även om lånet populärt kallas rörligt.

Dessutom harmonierar inte utländska investerares räntor helt med styrräntan. Tror Kapitalet att räntan är på väg neråt kommande tre månader får banken en upplåningsränta som är billigare än styrräntan. Tror man att räntenivån är på väg uppåt blir det tvärtom.

Att knyta bolån till styrräntan låter bra, men är jobbigare än vad man kan tro.

1 gillning

För att göra det ännu krångligare så har olika banker olika upplåningsränta på kapitalmarknaderna. SBAB lånar exempelvis mycket billigare än Stabelo.

1 gillning

Som jag uppfattar det finns det ingen anledning att vara kund hos någon bank som kör med modellen med listräntor och tidsbegränsade rabatter. Hela den sektorn är mer eller mindre meningslös. Jag tänker också att det befintliga formatet med tremånaders ränteperioder automatiskt bygger in en viss tröghet i systemet.

Sant, att binda räntan på 3 månader är ok. Det gör det nog lättare för alla.
Men exakt hur banken finansierar lånebeloppet tänker jag är upp till banken, baserat på exempelvis riskvillighet och kreditvärdighet. Men det jag vill ha som kund är en ränta som sätts transparent.

En relevant jämförelse tänker jag är timpris på el som sätts med ett fast påslag på nordpools spotpris.

Bara en en ytterst marginell del av bankernas upplåning går till bolån. Ditt förslag skulle därför innebära en ny ränta varje dag på ditt bolån om man man överhuvudtaget kan hitta någon referensränta.

På Nordpool betalar alla aktörerna samma pris. Detta gör inte bankerna.

2 gillningar

På Nordpool sätts priset efter den dyraste KWh som produceras. Vattenkraften får t ex. lika bra betalt som fossila kraftslag. Så det systemet vill vi inte ha! :slightly_smiling_face: Men elhandelsbolagen betalar samma dyra pris på Nordpool.

Skandia är ju ljuset i mörkret, där kan du räkna ut din rabatt direkt på hemsidan och sedan subtrahera den från listräntan, din rabatt behöver heller aldrig omförhandlas som på de mer äldre och arkaiska bankerna.

Det är också tydligt på Skandia vad som ger rabatt och hur man kan påverka den själv, alltså ingen förhandling alls utan 100% transparent.

Aha, jag fattar. Du är ute efter en mer effektiv prissättning, som inte bygger på att banken hoppas trötta ut kunden med ny förhandling varje år. Ja, finns nog marknad för det, problemet är att “alla” jobbar på ett visst sätt. Eftersom banker är primärt tjänstemannastyrda byråkratier är det nog små utsikter för förbättring. Jmf den vansinniga modellen för försäkringar, där bolagen varje år ger oss rabatt för att byta och betalar compricer el. annnan jmf sajt provision för nöjet. Men många nya kunder blir det. Och det behövs ju, tyvärr byter ju många när priset går upp år två :smiley::grin:

Jag har mina företagslån knutna till Stibor med ett fast påslag. Faktiskt konstigt, som du säger, att detta inte finns på privatmarknaden. Jag hade också föredragit det.

1 gillning

@nestor - beror inte det på att dessa lån går på bankernas egen balansräkning medan bostadsobligationerna paketerar man och säljer?

Varför inte, om det leder till lägst möjliga ränta för mig?
Jag har bolånet hos SEB, som efter min rabatt ger mig betydligt lägre kostnad än t ex SBAB eller Stabelo. Enda kruxet är att de envisas med att rabatten gäller ett år i taget, så varje år tvingas jag lägga 15-30 minuter på en ”förhandling” på telefon med en bankanställd som inte vet hur man gör.

Som vi redan avhandlat i en annan tråd så uppfattar jag inte att dina förhållanden är representativa. För de allra flesta fungerar det inte så, oavsett ”var man är i livet”. Man måste sannolikt ha en ekonomisk situation som avviker mycket från snittet för att modellen att vara kund hos en storbank ska vara ekonomiskt motiverad.