Sett flera trådar om banker som har högre sparränta. Tog en kik på Compricer och så blev jag nyfiken på att följa ränteutvecklingen. Slängde därför ihop den här enkla sidan där ränteutvecklingen nu loggas sedan några dagar tillbaka, samt lite äldre tidpunkter som jag fick tag i.
När man visar alla konton med rörlig ränta så blir det ganska grötigt, men man får en topplista om man för markören över. Man kan också dubbelklicka på ett namn för att bara visa en viss bank och enkelklicka för att visa/dölja.
Det är intressant att man kan notera trenden att “alla” höjer. Och jag tänker också att om ens “egen” bank inte är i toppen längre, men inte har höjt än, så kanske man vill avvakta någon dag innan man flyttar alla sina slantar. Har banken dock redan höjt, men inte kommit så högt, kanske det är dags att gå vidare?
Sen kanske man kan se någon bank som ofta ligger höjt, om man vill luta sig tillbaka . Fast räntorna är väl också beroende av hur mycket kapital varje bank behöver just för tillfället.
Hmm, hade blivit något knas med uppladdningen. Hämtar data från Konsumenternas nu, som bara kommer varannan vecka, så får se om 2+ veckor om det fastnat igen.
Har gått och funderat på om jag kan få in inflationen och en bolåneränta, bara för skoj skull. Gissar på att Riksbanken kan tillhandahålla inflation .
edit: Hmm, ser att vissa banker fått två räntor på samma datum.
Kan ju notera att bankerna håller sig gärna inte mycket högre än den. Lån räknar jag med allt som oftast ligger på ovansidan.
Om någon vet hur man visualiserar extremt många likvärdiga värden bra så är jag idel öra!
Går att dubbelklicka för att bara visa en linje och så får man klicka fram de man är intresserad av.
Fantastisk graf. Den bästa ide jag kan komma på för läsbarheten skulle nog vara färre banker
Är det möjligt att få till så att man t.ex. skulle kunna klicka ut de banker man inte vill ha med, som redan går, och sen med t.ex. en längre länk, möjligen utanför forumet, kan låta länken inkludera vilka banker man vill ha med i grafen. Riktigt önsketänkande nu
Applåderar verkligen ditt arbete! Såg dock att du för rörliga räntor visar Nordiska/Rocker på 4,5%, och började då fundera på dina kriterier för att visa en viss siffra.
Dessa 4,5% tycker jag är nämligen inte är jämförligt mot övriga räntor, och riskerar att bli direkt missvisande. Anledningen är att man för att få denna ränta behöver betala 99 kr per månad, och att den dessutom endast gäller för sparbelopp upp till 50000 kr.
Mitt förslag är att du för Nordiska/Rocker istället borde ange siffran 3,5%, vilket är den ränta de erbjuder utan att man behöver betala något. Men även denna siffra gäller endast för sparbelopp upp till 50000 kr.
Om du hämtar data från Konsumenternas, där de verkar ange räntan som ett spann (3,5%-4,5%), så skulle du för Nordiska/Rocker kunna välja det lägsta värdet i spannet, i stället för det högsta.
Nu när jag skriver detta inser jag att det bästa kanske är helt skippa Nordiska/Rocker på grund av deras begränsningar som andra alternativ saknar. Eller åtminstone flagga för att deras alternativ är annorlunda än alla (?) andra i din lista.
Slog mig just att motsvarande fråga borde gälla konton med rörlig ränta där uttag sker först 30 dagar eller så efter man begärt det. Hur hanterar du dessa?
EDIT: Tänker t ex på Santanders konto Mitt Spar+.
EDIT2: Ser att du verkar ange Mitt Spar+ räntan 3,45% för Santander, trots att dess uttagstid inte gör denna siffra direkt jämförbar med övriga. För egen del kan jag tycka att det vore mer rättvisande att för Santander istället ange 2,85%, dvs den ränta de ger på sitt “vanliga” rörliga sparkonto. Eller åtminstone flagga för att deras alternativ är annorlunda.
Hittade ytterligare en siffra som inte är direkt jämförbar med övriga rörliga sparkonton, nämligen 3,5% för Tjustbygdens Sparbank. Denna siffra gäller endast upp till ett sparbelopp på 100000 kr, och man får maximalt sätta in 2000 kr per månad. Dessutom är endast 1 uttag per kalenderår kostnadsfritt, och avslutande av kontot räknas som uttag.
Ett generellt förslag vore att ta bort detta och övriga specialalternativ från din allmänna kategori “Rörlig”. Antingen genom att ta bort dem helt från din databas, eller genom att flytta dem till en egen kategori “Rörlig med villkor” eller liknande. Där skulle både Nordiska/Rocker 4,5%, Santander 3,45% och Tjustbygdens Sparbank 3,5% (och kanske några fler?) passa perfekt.
Tack för förslagen. Datan hämtas direkt från Jämför räntor på sparkonton - 3 månader till 5 år | Konsumenternas och den sidan har tyvärr ingen av den information du nämner. Min sida är lite av en minimal ansträngning med så lite underhåll som möjligt, så jag kommer tyvärr inte införa dem.
Får jag tid över kan jag ta en kik på att visa den lägsta siffran när ett intervall anges.