Hej!
Jag har sammanställt lite historik av ränta på sparkonto (rörlig) som jag tänkte dela med mig av. Perioden gäller från oktober 2006 till oktober 2022 och historiken kommer från SBAB, Nordax bank, Svea och Bluestep. Styrräntan ligger också med. Tips mottages gärna om ni vet någon annan bank med bra historik.
Genomsnittlig sparränta från alla de tre bankerna:
Differensen mellan genomsnittlig sparränta och styrräntan är för perioden 1,07 procentenheter.
Total avkastning och årlig avkastning enligt nedan, och i jämförelse med två korta svenska räntefonder (med låg avgift) under samma period och en fond med lite längre löptider: Den populära AMF räntefond lång. Dock orättvis jämförelse med AMF räntefond lång då styrräntan har gått ner under denna mätperiod, vilket är till fördel för räntefonder med längre löptider. Observera att jämförelsen förutsätter att räntefonderna ligger på “depå” och inte ISK och därmed beskattas liknande som sparkonto.
| okt-06 till okt-22 | Sparkonto | AMF räntefond kort | Swedbank Robur Räntefond Kort A | AMF räntefond lång |
|---|---|---|---|---|
| Ränta/avkastning: | 33,81% | 21,92% | 15,83% | 56,80% |
| CAGR: | 1,83% | 1,24% | 0,92% | 2,83% |
Bluestep har en räntehistorik från 2010 för bundna räntor mellan 3 månader och 7 år. Efter tips från @Nels plockade jag även med en bunden ränta för att jämföra ytterligare. Jag valde då 3 år, någonstans mitt emellan 3 månader och 7 år. Notera då att mätperioden blir kortare.
Total avkastning och årlig avkastning enligt nedan. Räntan från den bundna räntan är genomsnittlig och där skiljer ju den faktiska räntan beroende på när man binder. På lång tid jämnar det ut sig någorlunda men denna mätperiod är ju relativt kort. Tillsammans med grafen ovan tycker jag ändå det ger en bra fingervisning.
| Maj-10 till okt-22 | Sparkonto | Bunden ränta 3 år bluestep | AMF räntefond kort | Swedbank Robur Räntefond Kort A | AMF räntefond lång |
|---|---|---|---|---|---|
| Ränta/avkastning: | 17,42% | 31,34% | 8,30% | 4,58% | 26,82% |
| CAGR: | 1,29% | 2,20% | 0,64% | 0,36% | 1,92% |