En annan grej som är av mycket stor betydelse är vilka banker som erbjuder föräldrar att stå som medlåntagare. Jag vet att Skandia gjort det tidigare men vet inte hur den större bilden ser ut.
En annan bra grej är att visa upp vilka typer av rabatter man kan få. Jag tänker då på så kallade gröna bolån men också på Skandias rabatt kopplad till att man har sin tjänstepension hos dem. Dessa saker är sannolikt av riktig relevans för relativt få och det borde räcka med någon markering. Det är, som jag ser det, inte nödvändigt att bygga in rabatterna i räknesnurran. Om det skulle förekomma rabatter kopplade till medlemskap i facket eller andra saker så är det mer relevant. Exempelvis bör Ikanobankens rabatt kopplad till IKEA Family kunna tas för given. Icabankens erbjudande med kort och konto är också mer relevant för en bredare grupp.
En tredje viktig grej är vilka banker som har fullt digitaliserad handläggning och hos vilka man behöver skicka in signerade handlingar i fysisk form. Båda varianterna förekommer idag.
En annan grej är att vissa banker godtar värderingar som är gjorda med typ Booli medan andra kräver mer robusta underlag.
En annan grej som är av mycket stor betydelse är vilka banker som erbjuder föräldrar att stå som medlåntagare. Jag vet att Skandia gjort det tidigare men vet inte hur den större bilden ser ut.
Bra feedback, detta lägger vi till
Hur menar du här? Vi tar hänsyn till allt detta redan idag, där man kan fylla i om man har tjänstepension hos skandia, är medlem i facket eller IKEA family medlem etc. Då räknas din personliga ränta för respektive bank med de specifika bolånerabatter.
Eller tänker du mer på att tydliggöra det för respektive bank? Mäjligtiv i bankkorten eller liknande?
Jag menar att sådant som gröna bolån är bökigt. Det krävs så specifika förutsättningar att det i praktiken gäller för väldigt få. Om man ska fylla i detta behövs det också förklaringar av vad det innebär. Är det däremot sådant som är möjligt för vem som helst att få (gå med i facket, skaffa IKEA Family etc.) så är det mer relevanta rabatter att ta med. Säkert finns det även andra “smalare” rabatter som särskilda grupper kan få. Det här med att placera tjänstepension hos Skandia är också något som inte självklart är bra att göra. Det är dumt att presentera rabatter som kanske i praktiken är ofördelaktiga.
Ett förbättringsförslag: Visa inte okänd snittränta som 0.00%. Visa antingen ingenting eller en förklarande text, t ex “okänd”.
Beloppet kronor/månad ser helt fel ut, det kan inte stämma. Saknas det både snittränta och personlig ränta så kan det väl inte finnas någon månadsbetalning att visa?
Relaterat: I svensk text så är det decimalkomma och inte decimalpunkt som gäller.
De bolånegivare som saknar personlig ränta hamnar samlade längst ner idag.
Jag tycker man kan vara lite generös och ta med dem i den första sorteringen, på den position som hör till deras snittränta. Låga snitträntor borde ge större utslag i sorteringen.
Vi har fått en del frågor angående att hemsidan inte fungerar som det ska. Detta beror på att vi kommer att byta namn från Seranta till HittaBolån, och därav även domän till HittaBolan.se
I nya versionen av vår tjänst HittaBolan.se har vi utökat med fler nyttiga funktioner och användarvänlighet. Har ni feedback är det välkomnat, men ni kan besöka HittaBolan.se framöver