Någon som har erfarenhet av Avanzas private banking bolån? Funkar det bra? Vad händer om man åker under gränsen för att ha möjlighet till private banking?
Det som är dåligt är att det är begränsat utrymme och ingen kölista. Fick ringa X antal gånger och fråga/tjata innan jag fick plats.
Sen var det smidigt att flytta. Vet tyvärr inte vad som händer om man hamnar under gränsen.
Har inte bolånet, men ställde frågan när jag var på väg att byta för några år sedan.
Då så gällde det i fem år, likt amorteringsunderlaget. Vilket i praktiken blir att man kan både få högre ränta, samt amortera efter fem år om både portföljen går under 3miljoner samt bostadens värde sjunker, så belåningen överstiger 50%
Lyckades aldrig få till det på Avanza : ”vi har inte överlikviditet för närvarande” var beskedet jag fick.
Fick det direkt på Nordnet, så jag bytte bank. Funkar utmärkt.
Det låter ju inte så bra. Antog att de kunde leverera det som de skriver om på hemsidan.
Vi har det och har vårt bolån hos Avanza. De räknar totalvärdet på portföljen den dag som man blir private banking kund. Om portföljen sedan sjunker spelar ingen roll.
Vi har rörlig ränta och den ligger alltid lägre än “vanlig” ränta. Huset kan omvärderas vart femte år och är värderingen då högre finns det högre låneutrymme. Man får låna 50% upp till marknadsvärdet.
När man ringer som private banking kund får man nästan svar direkt och man har även lite andra fördelar med courtage och annat. Räntan är helt klart den bästa fördelen ![]()
Pratade med de i vintras. Tydligen kör de det rent praktiskt som en “drive” när de har överlikvid tillgängligt. Så tydligen inget man kan få när som helst så att säga utan ett antal gånger per år de handlägger/lägger upp nya låntagare.
Precis så. Nordnet däremot kör det alltid. Räntorna de samma.
Hej
Hur gör ni med övriga banktjänster som Avanza inte tillhandahåller?
Dvs, vilken bank har ni för lönekonto, bankID osv?
Vi har i dagsläget bytt till SEB.
Vi kör bolånet på Avanza. Tyckte framförallt att det var bra att inte behöva förhandla om rabatt. Och i varje fall när vi skulle byta långivare så var räntan bättre än alternativen, jämförde framförallt med Skandiabanken och Sbab.
Gällande nyteckning pratade jag med någon på private banking och fick reda på att nästa “drive” var ett par månader senare, så såg till att ansöka då.
Ha lönekonto + kredit/betal-kort + BankID + faktura-betalningar osv via traditionell bank.
Kör resten hos Avanza.
Har för närvarande Skandia. Tveksamt om det ens är värt besväret att byta till Avanza när det skiljer 9 punkter.
Hej.
Jag är påväg att bli private banking bolånekund men hur funkar det med implementering av räntesäkning i praktiken? Jag tycker det ser ut som att de endast ändrar din ränta var 3e månad som alla andra banker, men andra har gjort sken av att den ändras i stort sett direkt men det blir ju i så fall bara för nya kunder, inte för befintliga som kan få vänta på sina säkningar beroende på timingen.
Jag kollade meddelandet som skickades ut vid senaste räntesänkningen. Räntan på PB-lånet ändrades samma dag som styrräntan ändrades.
Räntan 1 nov höjdes från 3,65% till 3,75% (3 mån) vilket förvånade mig eftersom andra banker samtidigt sänker. Jag överväger att flytta lånen.
Det är för dåligt med tanke att du får bättre oförhandlat på annat håll. Räntan hos Avanza verkar bli bra först när man har över 20 mkr.
Instämmer, men var får jag bättre ränta oförhandlat?
Det får de inte, jag förväntar mig att detta reder ut sig nästa vecka.