Jag vill ta bolån till en bostad väldigt snart, hur börjar jag?

Ska jag bara börja ringa till banker och fråga vad de kan erbjuda för ränta? Eller hur ska det gå till egentligen? Jag förstår principen men vet inte hur jag ska göra i praktiken, någon som vet hur processen ser ut?

Jag har alltså pengar färdigt, jag har en bostad som jag vill buda på. Lånelöfte måste väl ordnas, men jag vet inte i vilken ordning det sker.

Uppskattar all hjälp!

Mitt tips: Kolla med en bank i närheten av objektet du är sugen, allra helst en som jobbar ihop med mäklaren och där objektet kanske t o m syns i bankens skyltfönster. Gå dit personligen, prata om objektet och dina förutsättningar.

När de lämnat ett (förhoppningsvis positivt) lånelöfte med besked om maxsumma och villkor kan du ringa runt till andra banker och se om de kan matcha siffrorna.

Att jaga räntan är primärt inte det viktigaste när räntorna är låga: Primärt vill du ha ett lånelöfte på en viss summa. 0,2% hit eller dit betyder ingenting förrän löftet är i hamn. :slight_smile:

Lycka till!

Hos exempelvis SBAB kan du ansöka om lånelöfte online: Lånelöfte – ansök om bolån inför budgivning - SBAB

Finns även hos andra banker men då du inte förhandlar hos SBAB är det ganska lätt att se vad du får hos dom till att börja med.

När du väl har ett lånelöfte kan du bjuda på objekt. Bestäm dig för en gräns och håll dig till den för att budgivningen inte springer iväg. Själv tycker jag det är bäst att bjuda samma summa hela tiden (exempelvis 10000) så länge man inte är över sitt max. På detta vis är det också svårt för andra budgivare att få en känsla om vart din gräns ligger.

Lycka till!

1 gillning

Fixa lånelöfte från en bank, typ SBAB.

Efter du har skrivit på kontraktet för bostaden är det lämpligt att ringa runt till olika bankar och fråga efter vilken ränta de kan erbjuda.

1 gillning

okej, nu förstår jag bättre! Jag har skickat in ett lånelöfte till den bank som jag tillhör (vilket även är den bank som mäklaren tillhör). Så får jag hoppas att allt går som det ska.

Så efter att jag förhandlat färdigt med min bank så kan jag då efteråt ringa upp andra banker alltså?

Ett lånelöfte är just ett löfte. Under de förutsättningar du presenterat (inkomst, pris på boendet osv) så lovar banken en summa de är villig att låna ut. Det är den summan du kan förhålla dig till och du vet funkar att buda utifrån.

Men det är inget lån du tagit än. Du har inga som helst krav på dig att låna hos just den banken bara därför. Lån tar gör du efter budgivning och i samband med köpet (om budet går hem). Men med ett löfte kan du alltid kolla med andra banker och se vad de säger. Men känns första banken vettig så är som sagt löftet mer värt än pressade tiondelars procent i ränta.

Jag använde ett företag som tog in offerter från olika låneinstitut när jag ville flytta mitt bolån. Så smidigt och jag fick bättre erbjudande än vad jag fick när jag tog kontakt med bankerna själv. Det var ett tags sedan, men minns att avgiften var max 3000 kronor för att anta erbjudandet företaget hittade. (Tror det var runt 1200 kr.) De pengarna tjänade jag snabbt in på det bättre lånet. Så jag rekommenderar såna företag. Då blir det också bara en uc.