Lån till första bostaden

Då var det dags o sprida sina vingar o lämna boet, o valet har landat på o köpa en lägenhet. Men vart ska man börja när man har hittat ungefär det man vill ha? Hur väljer man bästa lånet, hur många lånelöfte ska man ta och hur stora och destom hos vilka banker?Ska man bara ta sin ”hemmabank”? Hur tidigt bör man söka lånelöften?

Min situation är följande:

• Anställda som elektriker i 3 år så närmar mig våran full betalda lön.
  • Bruttolön 29 765
  • Kollar på Bostäder i klassen 1.3m - 1.8m
  • Kontantinsats på ca 300 000
    Finns det någon bra tråd om detta så får ni gärna länka tack så mycket.

Jag tror det numera finns fler sidor som erbjuder lånelöfte hos flera banker för en kreditupplysning.

När du skriver på för din lägenhet, dvs du vinner budgivningen, så lägger du en handpenning på 10%. Då går du runt till bankerna och ställer dem mot varandra så att du får lägst ränta.

Så gjorde jag vid köpet av min första lgh.

1 gillning

Kul!

Lånelöfte gäller oftast 3-6 månader (framgår hos resp bank). Det finns väl egentligen två vägar som bägge lyfts här.

1. Skaffa lånelöfte hos din “ordinarie” bank, köp lgh, sen shoppa efter bästa ränta hos X banker.
  2. Skaffa lånelöfte hos X banker, köp lgh, ställ bankerna mot varandra innan tillträde/låneutbetalning och välj den med bäst ränta.

Gör det som känns bäst för dig, men kom ihåg att personen du snackar med på banken är säljare, ignorera att du varit kund hos en specifik bank hela ditt liv fram till nu.