Hej allihopa,
Ursäkta långt inlägg. Bostads köpare för första gången här.
Jag är väldigt förvirrad över hur processen ser ut när man vill jämföra bolån erbjudanden från olika banker.
Min sambo och jag är genom processon att köpa en ny lägenhet. Vår ekonomi ser ut okej och inga konstigheter. Bostadsrätten är nyproducerat (tillträde inom fåtal månader), reserverat för oss av mäklaren, och vi har bara några dagar framför oss innan vi skriver på papperna. Vi har redan fått bolånen beviljat av vår bank Nordea (så att vi kan fortsätta med kontraktskrivning). Nu förstår vi att banken inte har mest attraktiva räntor och vi vill se vad andra banker kan erbjuda och vill kolla runt. Vi är också kund hos SEB.
Jag minns när mina vänner och kollegor har varit igenom samma process (2022-2023), men det lät enklare: De bara ringde olika banker, fått preliminärt godkännande, prutade om räntor kontinuerligt tills bara veckor innan tillträde (en vän hade inte ens en bolån kontrakt en vecka innan tillträde). Helt enkelt, alla var nonchalant och varken bank eller dem hade bråttom.
Men i mitt fall, Nordea säger att de vill att jag skriver köpekontraktet och genast diskuterar med dem angående amorteringsplan, osv. Innebär det att jag kan inte längre leta efter andra bankers erbjudanden? Kommer banken tvinga mig komma överens med de och skriva låneavtal så snart som möjligt?
Av det här anledning, så tänkte jag att jag samtidigt försöker få prata med andra banker (SEB, LF, osv) och få en godkännande av dem, så att i ett senare skede diskutera angående räntor, rabatter, och amorteringsplan. Men andra banker vill inte ge mig godkännande än och och hänvisar till att jag redan har gödkännande av Nordea och kan genomföra köpet först och sen kontakta de, så att de kan kolla om de är intresserad i affären. De vill t.ex. kolla Brf:en årsredovisning som inte finns än (då är det nyproducerat).
Har jag förstått processen fel? Missar jag någonting?