Jag och sambon har precis köpt vår första bostadsrätt och har lånelöftet med en av de stora bankerna. Nästa vecka ska vi ha möte med banken och jag behöver lite tips hur vi ska gå tillväga för att få en så bra ränta som möjligt.
Känns som att vi nu är “tvungna” att ha denna bank, efterssom de också varit i kontakt med mäklaren.
Vi tänker antagligen ha rörligt på hela lånet (runt 3miljoner). Kan man skriva på och sen börja konkurrensutsätta efter någon månad eller hur gör man det inledningsvis?
Som ni hör är jag lite förvirrad, så tacksam för all tips som kan fås!
Säg att ni planerar för rörligt 3-mån. Fråga vilken rabatt mot listpris ni kan få? Fråga hur länge den rabatten gäller? (Normalt ett år.) Se till att få allt skriftligt.
Det är alltså själva rabatten som är intressant. Listpriset ändras och kan vara en annan dagen ni får lånet.
När ni sedan är på plats med allt så kan ni sen se er om efter bättre erbjudanden. Så skulle jag enklast se det. Viktigt med endast rörligt 3- mån i så fall.
Jag har varit i samma situation tidigare även om det var länge sedan nu. Jag var där och då tvungen att välja SEB som bank. Det var inte specifikt ränterabatten som var ”det stora felet” utan helheten. Jag blev exempelvis tvingad att köpa en dyr försäkring kallad bolåneskydd och ha ett dåligt månadssparande på ett sparkonto.
Jag avskydde den här modellen med en massa ”tvångsprodukter” som ingick i paketet och som jag inte hade möjlighet att välja bort. Så fort jag någonsin kunde bytte jag bort SEB till en normal bank där jag kunde bestämma själv vilka produkter jag ville köpa eller inte.
Ni kan såklart gå till en annan bank även om ni har lånelöfte här. Testa 2-3 andra banker o se var du kan få ner räntan till.
Bästa brukar vara att just gå till några olika o se vad bästa priset blir. Gå tillbaka till orginalbanken med bästa priset o säg att du vill ha bättre ränta för att stanna.