Förhandla med banken om bolånet för första gången | Hur gör man rent praktiskt?

Hej!

Vårt fina 3-åriga bolån löper ut nu och det är dags att ta sig ut i den bistra verkligheten. Det är vår första bostad och det blir vår första vända med att försöka förhandla om bolån. När vi köpte blev valet av olika anledningar ganska självklart så det blev inte riktigt som nu.

Jag tycker det hela känns abstrakt, jag fattar inte riktigt hur jag ens ska höra av mig till banken. Ska jag ansöka om bolån som om jag inte redan hade ett, ska jag ringa direkt till dem?

Mailadresser verkar ju väldigt ovanligt… Hur kontaktar man bäst banken? Jag avskyr tyvärr att ringa (och stå i telefonkö) men det kanske inte går att undvika. Eller ska man till och med räkna med att förhandlingen sker i ett fysiskt möte?

Hjälp mottages tacksamt :smiley:
/Nybörjare

Vilken bank har du idag?
Är du öppen för att byta bank?

Några banker har fast ränta, men många har en listränta där de lägger på en kundrabatt som ger din personliga ränta.

Har du allt samlat på samma bank?
Om inte, skulle du vilja samla allt?
Lönekonto, ISK, tjänstepension, månadssparande. Försäkringar.
Samlar man allt, kan man få ner räntan. “Stor engagemang i banken” kan användas som argument när du pratar med dem.

Mitt standardsvar: Börja alltid med SBAB. Det gör du på nätet, så du slipper du telefon. Då får du en indikation var du bör ligga räntemässigt.

Eftersom du redan har ett bolån i din nuvarande bank, skall du inte ansöka om något nytt! Detta blir bara bökigt för både dig och banken.

Ofta kan du lämna ett meddelande i internetbanken. Jag hade, om möjligt startat kontakten där.

5 gillningar