Landshypotek 4,52% bolåneränta - borde vara svårslaget?

Jag noterar att Landshypotek erbjuder 4,52% rörlig bolåneränta. De lånar bara ut till husköp (inte BR) och premierar låg belåningsgrad. Med det sagt framstår det som en svårslagen nivå. Jag har varit kund hos Landshypotek tidigare och de var bra att ha att göra med.

Jag har 4,64% hos Ikano bank nu. Nästa vecka ska jag prata med Länsförsäkringar. Mitt huvudscenario är att LF i bästa fall kan erbjuda något typ likvärdigt som det jag kan få på annat sätt. Jag ogillar av princip att låsa in mig med en leverantör, om inte fördelarna av det är stora. Bara för att något är fördelaktigt just nu är det ingen garanti för att det ska vara så långsiktigt.det är bra att kunna jobba med ständig optimering och byta ut saker mot nya och bättre alternativ.

Antar att du har fingrarna lite snett, 4,52% ska det nog vara.

2 gillningar

Korrekt, har korrigerat det. Faktum kvarstår att det borde vara ett bra erbjudande

Du kan även ändra i rubriken om du vill.
Ser att det är ändrat nu :slightly_smiling_face:

Verkar vara 4,52% upp till 60% av värdet, sen 4,62% upp till 75%. Men ja, det är en rätt bra ränta.
Samma ränta på SBAB är 4,59%, men har man grönt bolån får man 4,49% vilket är ännu bättre. Hos Skandia kan man få 4,44% om man har grönt bolån + flyttar tjänstepension.

Själv vet jag inte om jag hade orkat byta bank för 0,1% bättre ränta, även med ett stort lån blir det bara några hundralappar mer i månaden efter avdraget.

Grönt bolån är inte lätt att få. Jag har själv ett hus i energiklass C. Du måste i princip bo i ett nybyggt hus för att komma upp i den nivån som krävs för grönt bolån (energiklass A eller B).

Jag är inte helt klar över om Skandias tjänstepensionserbjudande(n) är bra. Rent allmänt är det dåligt att flytta runt tjänstepension och/eller byta bolag för nysparandet. Det leder till att man blir uppbunden till dem för lång tid. Det är inte så enkelt bara byta om man får ett bättre erbjudande senare.

Om du menar att byta bank för något mer än bolånet så är det ju en aning bökigt. Min modell är att ha bolånet separat från allt annat.

1 gillning

Jag fick 0,1% rabatt hos Hypoteket efter att vi hade installerat solpaneler. På nåt sätt kunde de se det i systemet. Vi har inte gjort någon ny energideklaration. Rätt många hus borde ju kvalificera sig då?

Vad handlar det om för konkret bolåneränta ni har fått?

Jag uppfattar att Stabelo och Hypoteket använder olika ”knep” för att hålla sig kvar på marknaden utan att i reell mening vara riktigt konkurrenskraftiga för den breda gruppen låntagare.

Kan vara värt att nämna att för Landshypotek så behöver du inte förhandla din ränta varje år.

1 gillning

När jag blev kund hos Hypoteket så låg de bra till jämfört med konkurrenterna. Det var när räntan låg runt 2%. Nu betalar jag 4,77% efter ”grönt avdrag” med 3 månaders bindning. Jag planerar att byta till SBAB eller Skandia.

Har 4.52 hos sbab, grönt bolån.

2 gillningar

Jo, exakt. Tidigare var de ok men inte nu längre.

Har gått i exakt samma tankar.
Har Lrf just nu med 4.62%. Står lite och väger om det är värt besväret.
För mig blir det ändå ett antal lusentappar per år.

Återkom gärna med vad Länsförsäkringar säger.

Jag räknar inte med lägre bolåneränta men kanske kan rabatterna på försäkringar vara värda något. Jag får räkna på det.

Fick precis, för en timme sedan, 4,48 hos Swedbank (3-månaders/rörligt)

2 gillningar

Jag kör landshypotek och har gjort det i flera år. Orkade inte hålla på att förhandla om räntan varje är och tänkte att landshypotek skulle kunna vara ett bra långsiktigt alternativ. Hittills har det varit det! De hyfsat snabba på bollen och håller bra nivåer även om det ibland kan finnas nåt ställe som vid någon tidpunkt har något bättre ränta. Att hitta rätt bolånebank handlar inte om bäst just nu utan snarare bäst långsiktigt.

Landshypotek var rejält dåliga för något år sedan när jag bytte senast men verkar ha gått på offensiven ordentligt nu.

Jag ser det inte som så väsentligt om någon har fått marginellt (5-6 punkter typ) lägre ränta hos någon storbank. De där punkterna äts för min del lätt upp av avgiften för internetbanken och liknande dåliga saker som storbankerna har. För den som har ett gigantiskt bolån på 5-6 MSEK ser det förstås annorlunda ut.

Intressant, vad hade du för kort att spela ut för att få den rabatten?

Lån 4,3M, Belåningsgrad 45%, villa i Sthlm
Hög månadsinkomst till hushållet
TJP 1,2M inflyttat till Swedbank i Jan
ISK 900k , månadsspar 4k
Privat Pension 600k
2 livförsäkringar

1 gillning