Rörlig bolåneränta - hur ofta omförhandlar ni den/byter bank?

Hej,

vad är era erfarenheter av att försöka förhandla ned bolåneräntan? Hur ofta försöker ni och hur brukar ni gå tillväga? Är det något man bör göra regelbundet?

Man kan väl alltid byta till en bank som kan erbjuda lägre boränta, någon som har erfarenhet av detta? Var det krångligt eller gick det smidigt? Finns det någon nackdel med att byta bank “ofta” som man har bolånet hos?

Generellt sett så förhandlar man om ränterabatten för ett rörligt bolån en gång om året. Är väl möjligt att få två års ränterabatt (vi fick det en gång). Många banker har ju fast räntesättning så där kan du inte förhandla alls.

Har inte bytt bank själv men tog in offert om ränta för att förhandla med egentliga banken vilket gjorde att jag fick ner räntan en bit. Numera jämför jag oftast vad SBAB och andra nischbanker erbjuder (som man kan få fram på nätet) och försöker få strax under det.

Undviker att flytta över pensionssparande men vi har någon miljon via banken i huvudsakligen indexfonder som argument till lägre ränta tillsammans med runt 60 % belåningsgrad.

Sen låter jag min fru förhandla för det gör hon uppenbarligen mycket bättre än mig (har funderat på att en låta henne löneförhandla åt mig men vet inte vad chefen skulle tycka om det ;)).

1 gillning

Har slutat med det där evighetsarbetet och istället gjort det lätt för mig. Har valt en bank som man slipper förhandla med och som alltid håller bland de lägsta räntorna. Väldigt skönt!

3 gillningar

Vilken bank då ?

1 gillning

Man bör varje år jämföra med konkurrenter för att pressa ens nuvarande bank att öka rabatten, eller bibehålla in den är riktigt bra.

En sak jag tycker ofta missas, som kan vara en nackdel, är att åtminstone för min del har jag både fått betala uppläggningsavgift och sen en avgift till BRF för pantsättningsavgift - detta bör vara med i kalkylen om ett byte av bank lönar sig (går så klart att förhandla bort uppläggning, men pantdelen blir svår).

1 gillning

Landshypotek i mitt fall men det finns även andra

1 gillning

Hej,

Förr förhandlade jag varje år, men numera har jag mitt bolån hos en bank som har “färdigförhzndlad” ränta. Det jag gör numera är att då och då tilla i tråden här på forumet för att se om jag ligger ok till (och jag har bra ränta…).

Jag värdesätter den sparade tiden och energin mycket, så skulle det finnas några få med lägre ränta så få drt vara. (men 2,00% i rörlig ränta på Nordnet duger för mig)

1 gillning

1.5 i rabatt är svårt att slå just nu. Så fort en bank pratar om att sänka rabatten tar vi ut amorteringsunderlag. Har haft 3 banker senaste 5 åren :rofl: varje diskussion så pratar vi om att öka rabatten, behålla rabatten eller om de vill ha kvar oss som kunder.

Ja jag vet att listräntan kan skilja sig såklart men de flesta ligger runt samma med 0.05 marginal

1 gillning

Banker där du kan förhandla om bolåneräntan sätter vanligtvis ränterabatten för ett år i taget. Det betyder däremot inte att du måste vänta tills rabatten löper ut för att förhandla på nytt. Du kan i princip kontakta banken och omförhandla din ränta när du vill.

Det mest optimala är att se över bolåneräntan ungefär var tredje månad, men det är förståeligt att många varken har tid eller energi att förhandla så ofta. Därför väljer vissa i stället banker med förhandlingsfria bolån, där räntan sätts automatiskt utifrån kundens förutsättningar och utan att kunden behöver förhandla.

Här är det (i min mening) det bästa tipset när du ska förhandla om din bolåneränta:

1. Jämför vilken ränta du kan få hos banker med förhandlingsfria bolån

RikaTillsammans har en tjänst där du kan räkna ut vilken faktisk bolåneränta du kan få hos banker med förhandlingsfria bolån. Det ger dig ett tydligt jämförelseunderlag inför förhandlingen med din nuvarande bank. Det är snabbt och enkelt och du får besked direkt utan att behöva göra en låneansökan eller lämna personuppgifter → Jämför bolåneränta 2026: Se din faktiska ränta direkt | RikaTillsammans

2. Beställ ett amorteringsunderlag

När du beställer ett amorteringsunderlag visar du banken att du är beredd att flytta ditt bolån. Banken kontaktar dig ofta efter beställningen, och den person som ringer kan i många fall ha större mandat att sänka räntan än en vanlig bankrådgivare.

3. Be banken matcha den lägsta räntan

Visa vilken ränta du kan få genom RikaTillsammans jämförelsetjänst och be din nuvarande bank att matcha eller förbättra erbjudandet.

4. Avgör om det är värt att flytta bolånet

Om banken inte kan erbjuda en konkurrenskraftig ränta bör du räkna på hur mycket du kan spara genom att flytta bolånet.

Att flytta ett bolån är vanligtvis inte särskilt komplicerat. Du ansöker hos den nya banken, som därefter hjälper dig med själva flytten från din nuvarande bank.

2 gillningar