Finns det någon bank som erbjuder möjligheten att teckna ett nytt bundet lån i förväg? Som finansiell produkt är det ju förstås totalt okomplicerat att i februari 2022 teckna ett lån för perioden mars 2023 - mars 2028, men vad jag känner till finns det ingen bank som erbjuder det?
Istället så ska man hänga på låset när befintlig bindningstid löper ut och teckna den nya perioden.
Varför? Finns det någon som erbjuder “lås i förväg?”
Jag tror kort och gott att banken inte vill riskera varken värdeförändring i säkerheten, eller förändringar i räntan. Sannolikheten är att du som konsument skulle behöva bekosta den ökade risken och att det inte skulle vara rimligt att binda lånet i förväg.
Köper argumentet kring säkerhet, kanske är så enkelt?
Ränterisken tror jag inte på - det är väl bara en finansiell produkt som alla andra, och nog finns det tagare på finansmarknaden för att låna ut till “bunden ränta 2023-2028” idag likväl som “bunden ränta 2022-2027”? Enda skillnaden är att den som lånar ut 2023-2028 kan göra något annat med pengarna kommande år.
Nja. Jag har varit med om några ränteterminer i mitt jobb. Då har det inte rört sig om privatpersoner, utan professionella aktörer och lånebeloppen har varit höga. Man måste ställa säkerhe för en termin, men det har sällan varit några problem.
Problemet är snarast att det sällan är lönsamt. Banken är aldrig beredd att förlora pengar. Detta innebär att när prognoserna pekar på kommande räntehöjningsr, då blir kostnaden extremt hög för låntagaren. När alla prognoser pekar på att räntan är på väg nedåt är det billigt att säkra räntan. Å andra sidan är risken för en framtida höjning väldigt låg.
Extremt förenklat. Du slår vad med banken om den framtida ränteutvecklingen, och som vadslagare är du alltid i underläge mot banken.
Har du befintliga lån kan du alltid betala en ränteskillnadsersättning och lösa dina lån, samt binda dem på nytt med en längre bindningstid.