Är det dags att binda bolånen nu?

… Eller kommer räntan sänkas ytterligare??

Ja och nej.

2 gillningar

Historiskt sätt och ur ett långt perspektiv är det aldrig bra att binda. Ser inte hur det skulle ändra sig då alla banker självklart har som mål att tjäna pengar

2 gillningar

Stämmer ej. Se t ex Vilken bolåneräntesats har ni och hos vilken bank? - Nr 3042 av Kanske.

EDIT: Obs att länken visar sammanställning/prognos från i januari, och det finns skäl att tro att prognosdelen har/kommer att förändras. Personligen tror jag t ex att många bundna räntesatser kommer att höjas de närmsta dagarna utifrån gårdagens inflationsrapport och den senaste tidens turbulens i världspolitiken.

1 gillning

Flera banker trodde på minst en, möjligen flera sänkningar fortsatt i år.

Nu tror bara en bank på en ytterligare sänkning i år.

Sen får man besluta utifrån egen situation.
Jag tyckte 2.95% i 1 år framåt för båda lånen var bra, om en sänkning kommer är det fortfarande billigare än om jag haft rörligt 3 månader.

Skönt att veta vad man betalar per månad.

Band 5 år till 2,79% för en vecka sedan, känns bra iaf :grin:

2 gillningar

Får man fråga vad du har för bank?

Hade jag fått det anbudet hade jag också låst :slight_smile:

Har 3.32% hos SBAB och kan binda 1 år till 3.42%. Tror inte det är lönt, gissar att vi kommer ligga ±0.25 det kommande året.

Absolut, SEB

Som vanligt. Det är inte möjligt att förutse räntan i framtiden.

Om jag skulle kunna förutse räntan i framtiden, så skulle jag vara världens rikaste person.

Fundera lite på det.

2 gillningar

En fråga angående att ha bundna lån som går ut i sommar.

Jag ska givetvis kontakta banken och ta diskussionen men vet ni med er att det är möjligt att redan nu binda lån som går ut i Juli.

Jag menar då att när min binda ränta löper ut så går den automatiskt över till den ränta jag mindre upp från imorgon. Dvs på förhand för ett datum längre fram binda räntan.

Lr kan jag enbart lösa den befintliga bundna räntan och betala ränteskillnaden?

Du får betala ränteskillnadsersättning, om nu banken går med på det.

Varför skulle man behandla dig som något specialfall?

Nja det jag menade var ifall det är möjligt att binda räntan redan nu men att nya räntan börjar där den befintliga bunda lånet går ut.

Ex. Min bunda ränta går ut 10 Juli. Kan jag redan nu binda räntan så att nya räntan börjar gälla 11 juli?

Att jag betalar ränteskillnadsersättning om jag löser lånet redan nu förstår jag.

Nej, ingen bank jag känner till går med på att komma överens om en specifik ränta vid ett framtida datum om inte samma ränta börjar gälla redan vid tidpunkten för överenskommelsen (lån med fast ränta).

EDIT: Däremot är detta möjligt på elmarknaden. Där kan man idag komma överens om ett abonnemang, med specifikt elpris (fast eller rörligt med specificerat påslag), som ska starta vid ett framtida datum. Vet ej om det där finns någon gräns för hur långt fram abonnemanget kan starta efter överenskommelsen.