Hej!
Tänkte höra lite hur ni hade tänkt i min situation. Har en godkänd bolåneansökan hos en storbank. Dock är det ett tag kvar till tillträdet så har ej fått lånehandlingar än.
Jag är lite sugen på att börja konsulta och på att starta ett AB.
Är det osmart att starta upp ABt under den här perioden? Kanske väcker det frågor hos banken? Jag antar att sånt syns i en UC (om nu banken skulle begära ytterligare en sådan inför tillträdet) nojar jag eller gör jag klokt i att avvakta?
Att du startar upp ab har väl ingen större betydelse, syns garanterat hos banken. Du behöver ett företagskonto:)
Säger du upp dig för att jobba med ditt egna bolag är det lönen där och bolagets balansräkning som ska kännas tryggt nog för banken. Utan att veta verksamhet eller förutsättningar hade jag avvaktat att säga upp mig tills dess att bostadsköpet är genomfört.
Jag hade tänkt jobba parallellt med eget företag och inte säga upp mig än på ett tag. Eftersom det skulle vara nystartat så finns varken hög lön eller redovisning på ett tag. Nej, detta får man nog skjuta på framtiden antar jag.
Är själv företagare sedan flera år och har en rätt positivt bild av bankerna just ur perspektivet hur man får stöd vid ansökan om lånelöfte.
Bankerna(iaf min) räknar inte bara din årslön utan all ”stadigvarande inkomst”, som utdelning. Så kan du genom ex revisorsintyg påvisa att bolaget har balans framåt att fortsätta ge dig lön+utdelning kan man få godkänt rätt stora lån - om det nu är något positivt 

Jag hade problem att få bolån när jag precis hade startat mitt bolag. 1) Det tog längre tid och krävde mer papper, 2) Vissa sa nej rakt av för att jag inte hade X års historik.
Om du ändå tänker ha anställningen kvar (och därmed “ser bra ut enligt banken”) så ser jag inga problem med att starta bolaget.