Har kollat runt men inte hittat något som verkar stämma in på detta. Vi är ett gift par med relativt höra inkomster- hon ca 90 000 kr, han 60 000 kr. I övrigt sitter vi på ett boende värt ca 8 miljoner med ca 3 miljoner i lån, och sparande utöver det på ca totalt 2,5 miljoner.
Vi ska snart ha barn nr 2 och vill köpa nytt boende. Vi räknar med ca 12 miljoner för en ny, större lägenhet. Han är också väldigt nära på att kunna starta eget AB, och har i princip en färdig produkt och samtal med flera intresserade kunder.
Vi skulle klara kostnaden av ett större bolån med endast hennes lön, men frågan är hur banken ser det. Är det värt att stress-köpa en ny lägenhet innan han säger upp sig och startar bolaget? Eller borde det gå OK att få lånelöfte på dessa premisser även om han startar bolag och inte tar ut lön de första månaderna?
Vi ska prata med en bekant på banken för att höra oss lite för, men vad tror ni? Vi är oroliga att vi annars behöver bo kvar i minst 2 år tills det kommit in lite ordentliga bokslut i AB:t.
Jag skulle hört mig för med bankerna och målat upp det som två hypotetiska scenarion och hört hur de ställer sig.
Tyvärr är min upplevelse att bankerna (och de flesta andra) med viss rätta är skeptiska mot företagare eftersom de flesta inte lyckas. Men jag skulle nog försöka få allt i ordning innan man startart företaget.
Det kommer i a f garanterat vara svårt att få lån mellan avslutad anställning och första årsbokslutet i egna AB registrerats och godkänts av Bolagsverket. D v s i praktiken ca 2 år ”glapp”.
Banker värdesätter främst faktiska och konkreta ”kassaflöden/intäkter”. T ex stabil lön från flerårig anställning, FLERÅRIGA stabila och goda bokslut/vinster om man driver eget osv. =lätt att bedöma OCH det finns en tydlig historia av att det faktiskt sker.
Ideer/hopp/planer/framtida intäkter i nystartade bolag, till och med befintliga kundkontrakt är tyvärr inte värt mycket i nankernas processer vid lånehandläggning. =svårt att bedöma och många som startar eget har en allt för optimistiskt tro på hur lönsamt det kommer bli och hur snabbt det kommer gå. Kontrakt kan brytas, konjunkturer/branscher kan svänga, ideer köra fast, finansiering tar slut, orken tryter att driva allt själv som egenföretagare osv.