Aktiebolag + anställd

Hej!

Jag o min make ska starta vårt första aktiebolag. Vi är båda fastanställda och har ingen avsikt att sluta dessa anställningar utan kommer fakturera på aktiebolaget för tjänster som relaterar till våra yrken utöver våra anställningar. Detta är godkänt från våra arbetsgivare.

Jag har en lön som är högre än gränsen för statlig skatt och min make har en lön som är drygt 5000kr lägre än gränsen för statlig skatt. Nu till våra frågor som vi hoppas någon av alla ni kloka kan hjälpa oss med.

1. De närmsta åren har vi behov av pengarna som är vinst i företaget till vår privata ekonomi pga husbygge. Vår första tanke var att vi skulle ta ut vinst i form av utdelning enligt 3:12 reglerna Max ~180tkr/år. Vi kommer inte ha vinst som är högre än detta totalt/år.
    Men nu har vi börjat fundera på om det är bättre att först min make blir anställd med lön i AB upp till gränsen för statlig skatt innan man efter det tar utdelning för resten?

2. Om ca 1,5-2 år har vi för avsikt att byta bil, i första hand till en eldriven familjebil med plats till 3 barn och packning, dvs en relativt dyr bil och vi kommer inte ha möjlighet att köpa en sådan bil kontant givet ovan nämnda husbygge och 3 barn. Vi kommer använda bilen främst privat men >100mil/år i företaget. Kan ni hjälpa oss förstå mer om vad som kan vara klokt där för oss? Vi har försökt läsa/lyssna om förmånsbil och tänker att det ex skulle finnas utrymme för min make att förmånen läggs ovanpå hans nuvarande lön utan att han kommer över gränsen för statlig skatt. Alternativt nettolöneavdrag? Företagsleasing vs privat leasing med pengar som tagits ut från utdelning på företaget?

Tacksam för råd och kloka synpunkter! Och om jag har missat något inlägg på ämnet får ni gärna länka till det :blush:

Välkommen hit!

Vi har startat ett AB för några år sedan där jag är anställd och tar ut lön i bolaget. Det finns många andra här som säkert har bättre koll än mig så hoppas mitt svar lyfter upp tråden för fler svar.

Med 150-200 kkr/år är jag tveksam om det är lönt att starta ett AB annat än ni kan sköta bokföringen själv. Annars tar det tid att lära eller kostar det för att ha en firma/revisor som gör det åt er. Sen tillkommer andra mindre kostnader som försäkringar, banktjänster mm.

När vi räknade grovt på det med inhyrd revisor så landade vi någonstans på runt 400 kkr för att det skulle vara lönt med eget AB.

Alternativet är att ni kör enskild firma vardera eller använder en så kallad faktureringstjänst som tex Frilans Finans, länk nedan. Det finns ett antal sådana och de tar 5-6% av faktura beloppet men då slipper man det allra mesta av admin. Kanske ett alternativ i början?

Att ha en företagsbil som mestadels används privat låter snårigt och osäker på hur det slår ekonomiskt och vad Skatteverket säger om det. Alternativet är att ni köper bilen privat och drar av för bilersättning på de relativt få tjänstebilen. Läs tex mer här.

Företagsbil - Bäst att ha bilen privat eller i firman?

Bokföringskraven och arbetet med det är nog ungefär samma oavsett bolagsform.

Revisor behövs ej för AB med så liten omsättning.

Skillnaden är nog mest att det ska göras ett officiellt bokslut som ska skickas in. På enskild firma gör man väl troligtvis ändå ett slags förenklat bokslut som dock ej behöver registreras/skickas in.

Den årliga “företagsdeklarationen” skiljer sig åt något men är egentligen ingen större skillnad.

Startar man AB så kan man börja bygga upp utdelningsunderlag som man se kan ha stor ekonomisk nytta av om/när omsättningen i bolaget ökar.

Vissa “tjänster” man köper blir dyrare som AB. I vissa andra fall kan ett AB signalera mer seriositet och förenkla vissa processer.

Så personligen skulle jag ändå se flera fördelar att starta ett AB tidigt och de årliga “extrakostnaderna” är inte så stora enligt min erfarenhet.

Du skriver “vi kommer inte ha möjlighet att köpa en sådan bil kontant givet ovan nämnda husbygge” Att starta ett företag/AB för att stoppa in bilen där av den anledningen brukar sällan funka eftersom nystartade bolag sällan anses som fullt kreditvärdiga vid bilköp/leasing. Så då brukar man ändå kräva en kontantinsats eller borgen på ungefär samma sätt som vid privatköp. Så åter till ruta ett så att säga.

1 gillning