Starta bolag: val av räkenskapsår?

Enligt tråden: “Starta AB - några frågor” så har jag några frågor kring att start AB. Den här handlar om val av räkenskapsår:

1. Finns anledning att välja något annat än 1 jan till 31 dec?

2. Jag har fått intrycket att redovisningsbyråer har hektiska perioder då alla bokslut ska göras samtidigt och att man som småföretagare riskerar att hamna sist i kön. Fler som har liknande erfarenheter?

3. Annat att tänka på i valet av räkenskapsår?

1 gillning

Jag skulle rekommendera välja 1 jan - 31 dec. Har själv brutet på alla mina företag 1 maj - 30 april och det är bara merjobb. Framförallt alla ställen där man ska underlag från som bara ger underlag i kalenderår. Skitstörigt.

Det där med sist i kön är en överenskommelse man kan göra. Jag har bolag där boksluten är klara 10 dagar efter sista datum, men då är allt i ypperligt skick redan innan.

Håller med @janbolmeson, finns ingen anledning att ha annat än kalenderår som räkenskapsår.

1 gillning

Det viktigaste vid valet av räkenskapsår är att fundera över hur din verksamhet beter sig. Jag känner folk som jobbar med verksamhetsutveckling där deras normala flöde är att projekt börjar på hösten och färdigställs och faktureras på våren. Då makes det sense att ha brutet räkenskapsår.

Om ditt räkenskapsår matchar ditt företags naturliga rytm slipper du periodisera kostnader och intäkter som berör ett räkenskapsår men händer i fel räkenskapsår.

Om du inte har någon särskild rytm eller anledning att välja brutet hade jag tagit kalenderår bara för att det är smidigt att kunna säga: 2020 hade vi X omsättning, istället för att behöva förklara sitt räkenskapsår.

1 gillning

Herre jävl… jag hoppas dom tar riktigt bra betalt om dom väntar i upp till 8 månader att fakturera sin kund!

1 gillning

Haha, har man buffert och inte lever från faktura till faktura är det lugnt. Just i revision och arbete med årliga uppföljningar / rapporter blir det ju lätt en faktura per år, även om man gör lite jobb utspritt över året.

1 gillning

Tack för bra, konkreta svar! Det blir kalenderår som räkenskapsår. Jag ska öven se till att att ha god ordning på bokföringsunderlaget för att det ska bli lätt att ordna bokslut och deklaration. :+1:

Jag startade precis innan jul och valde då 1/8 till 31/7 som räkenskapsår. Har normalt “semester” i juli och låga intäkter för stora delar av juli. Anledningen till att jag valde så var för att så snart som möjligt kunna ta min första utdelning (ombildade EF till AB) då vi skulle bygga ut huset.

Håller dock med tidigare skribenter att kalenderår är bättre så länge man inte väntar med bokslutet till sista sekunden då den perioden infaller under semesterperioden.

Mitt tips är att göra allt sånt där så snart som möjligt och om man stöter på något “krångligt” ta hjälp direkt så att man inte fastnar. En stor fördel med Bokio som jag numera är betalande kund hos är att det fixar kronologin på ett bra sätt så att allt inte behöver bokföras i ordning utan man kan fixa allt direkt och så ordnar programmet kronologin automatiskt. Krävde lite tillvänjning efter att ha kört radvis från kontoutdrag tidigare.

Det är absolut att rekommendera att ta hjälp med bokföringen i början (och med bokslut/årsredovisning) tills man är varm i fötterna. Kan man välja mellan att fakturera mer eller sköta det själv så fakturera mer och betala någon som fixar det åt dig i stället.

Jag valde brutet räkenskapsår (brutet under hösten) med motiveringen:

1. Tillgänglighet hos redovisningskonsult som hjälper en med bokslutet (se tidigare kommentarer).

2. Ger viss flexibilitet företagets resultat/din privata beskattning av inkomst från tjänst.

3. Det går alltid att byta till kalenderår i efterhand, men det är svårt att byta från kalenderår till något annat.

Skulle säga att det egentligen inte är en stor fråga men #3 gör att det inte skadar att testa brutet räkenskapsår i början.

1 gillning