När börjar ditt ekonomiska år?

Hej!

Hoppas inte detta redan finns som ämne, men har inte hittat något när jag har sökt efter det.

Jag har funderat kring om det finns något datum/period som räknas som starten på det ekonomiska året, in general? (Bolag har ju årsredovisning, men jag syftar mer inom hushållsekonomi/privatekonomi).

Jag själv har funderat kring att skatteåterbäringen skulle kunna vara starten för det nya ekonomiska året, när man har deklarerat föregående år, ser hur det har gått och, förhoppningsvis, får lite återbäring (jag vet att det egentligen är bäst att gå +/- 0, men jag tycker det är en väldigt skön, mental boost att få tillbaka på skatten som jag blir glad av).

Andra tidpunkter skulle kunna vara 1 januari (att man följer kalenderåret rätt och slätt), efter semestern (att man tar ett nytag) eller efter löneförhandling när man vet sin nya, förhoppningsvis, ökade lön.

Min tanke med ett startdatum för det ekonomiska året är att ha en dag/helg där man ser över sin ekonomi, om man vill göra justeringar i sparande, öppna ett nytt sparande, lägga till/ta bort prenumeration, byta mobilabonnemang etc. Det är ju vanligt att man lägger upp en strategi för sitt sparande och följer den, med ev lite mindre justeringar vart efter. Men man får ju också en del inkomster så som skatteåterbäringen, som i alla fall jag brukar dela upp i olika potter med vad jag vill att den ska gå till. Eller känns detta bara som överflöd/tidsspill och att man lika gärna kan lägga upp en strategi och köra på med den (där man har klarlagt från början vad en ev extra klumpsumma ska gå till)?

Hur tänker ni andra? Hade varit intressant att höra om ni har något “startdatum” för det ekonomiska året :slight_smile:

2 gillningar

Det närmaste för mig är när lönerevisionen är klar. Då ska det justeras månadssparanden. Jag har också de flesta av mina försäkringar som går ut i maj. Så nu i mars-maj någon gång gör jag de flesta justeringarna.

2 gillningar

Finns flertal olika datum man kan behöva ha i minnet. Du nämner vissa själv.
Årsskiftet är viktig ur flera aspekter och en är att man måste ha koll på vilka skatteeffekter man kommer få baserat på kapitalvinster/förluster och liknande. Man ska ha gjort det i god tid för att hinna sälja värdepapper för att kvitta vinster/förluster/avdrag etc.

Brukar din lönerevision vara klar ungefär samma tidpunkt varje år? Vissa kan få ny lön lite olika beroende på hur förhandlingarna har dragit ut på tiden eller inte (eller om det bara är när det ska omförhandlas centralt?). Annars är ju det en bra tidpunkt eftersom man kan göra justeringar med påöket, om man vill lägga allt på sparande eller dela upp.

Det tänkte jag också på med försäkringar, jag har tex använt en jämförelsesajt för elavtal där dealen bara gäller 1 år och sen får man välja en ny leverantör. Det hade ju varit lämpligt att försöka tajma in det också med övrig översyn.

Mitt börjar vid nyår. Då bestämmer staten hur min lön kommer vara under året.

Nä, lönerevisionen kan komma olika. Beror på var jag arbetar också, har ändå bytt jobb några gånger. Men oftast brukar det bli i början på året. Jag har hur som helst sällan någon anledning att justera något förrän jag får ny lön.

1 gillning

När själva deklarationen görs känns det för mig som ett “avslut” då jag får de skarpa siffrorna på allt. Ungefär som i Melodifestivalen när kommentatorerna säger “Vi har ett resultat”! :grin:

Sen att det nya året redan påbörjats och in/utbetalningen av skatten sker senare under året är för mig mera en form av administration av likviditeten.

Intressant, vad jobbar du med? :slight_smile:

Lite filosofisk fråga kanske? Den 1 april tycker jag känns lite som en markör iaf. Däromkring skickar jag in deklarationen för det gångna året och det är också brytdatum för löneavtalet. Men det påverkar inte min privatekonomi mer än nå’n annat månadsskifte egentligen. Jobbmässigt är det annars 1 augusti eftersom mycket av det jag gör följer skolåret. Sedan är man väl slav under den 1 januari som de flesta är av ohejdad vana. :slight_smile:

2 gillningar

Maj brukar vara min månad. Bara för att det känns bra, man har fått lite ny energi med våren och jag fyller år :joy:

1 gillning

Jag tycker att 1 april känns alldeles för lurig :rofl: :joy:

3 gillningar

Egen företagare. Vid nyår kan jag sätta nya lönen efter brytgränsen. Jobbar som elkonstruktör.

9 April. Det var då jag påbörjade mitt månadssparande en gång i tiden.

3 gillningar

När artikeln om bästa fonderna dyker upp på bloggen. :sunglasses:

Nä men har även lönerevisionen och deklarationen jag går efter, plus kanske ytterligare något datum kopplat till något abonnemang eller så jag inte minns nu, så är utspritt på flera datum. Vilket jag tycker är skönt egentligen, så får man lite betänketid och “behöver” inte fixa allt på en gång osv.

1 gillning

Jag använder nyår, men har på senare tid börja glida mot att även använda min födelsedag som även råkar vara @janbolmeson’s födelsdag :wink:

1 gillning

Ja det låter ju som det är lite lättare då när våren kommer med sol och ny energi, lite “vårstädning” i ekonomin :slight_smile:

1 gillning

Jaha ok, mycket med eget företag som man inte tänker på/känner till :slight_smile: