Ni har redan lärt mig att man inte ska försöka tajma marknaden.
Men, det är väl välkänt att börsen som regel går lite olika bra över året. Det finns ett mönster.
Om man då investerar en summa varje månad i indexfonder, finns det något som gör att man bör välja en särskild tid i månaden att investera? Finns det ett liknande månatligt mönster på börsen? Det behöver ju inte vara stora variationer som gör att det skulle löna sig över tid?
Jag förstår ju att den lilla privatpersonen som köper fonder för några tusenlappar efter lön inte kan påverka priserna på marknaden jättemycket. Men många bäckar små. Kan det ändå vara klokt att undvika månadsskiftet av detta skäl? Eller förlorar man på att sitta på dessa pengar utanför marknaden någon vecka extra istället?
Dumförklara mig gärna så länge ni gör det med god ton
Tror det omnämnts i något avsnitt. Förr fanns ett sådant mönster men det har försvunnit.
Antagligen p.g.a. all kvanthandel som sker. Om mönstret uppstår lär kvantaktörers algoritmer snabbt snappa upp och försöka handla på det. Så att vinsten försvinner.
Datorer är bättre än mönsterigenkänning än människor, så man ligger i underläge redan när man tror sig se ett mönster. I värsta fall är man redan en del av det mönster datorerna sett tidigare och man hamnar på den förlorande sidan i den typen av kvantitativa affärer.
Jag tycker ändå det borde kunna finnas något mönster för en högre risk för volatilitet/drawdown om inte annat?
Lars Wilderäng kör ju själv efter sin “konjunkturmodell”, där han går ut i samband med att konjunkturen blivit överhettad. Detta då han anser att han riskminimerar med visst avkall på avkastning. Har aldrig orkat granska den modellen på djupet men här förklarar han lite övergripande i alla fall: https://cornucopia.cornubot.se/2021/01/utvardering-konjunkturmodellen-under.html
Jag är säker på att @Nightowl har rätt men jag lägger ändå månadssparandet utanför 23-25e lönedatumen för det känns bättre typ. Irrationellt men gamla vanor dör långsamt.
När jag ska gå in med mycket kapital på rätt kort tid typ ett par månader så lägger jag hellre veckospar dvs månadsspar med köp tex 1e 8e 15e 22e.
Carnegie hade en fond som försökte utnyttja det här för typ 10 år sedan. Effekten försvann dock efter något år. Tyvärr är det ju som så att när en effekt blir tydligt för många så försvinner den.
Så du ligger med kapital som du vill ha investerat utanför marknaden några extra dagar?
Det finns ju alltid en risk att du missar en jättebra börsdag då och förlorar på det. Fördelningen på avkastning (per dag) är ju inte jämt över snittet utan det är ju ett oerhört litet antal dagar som står för majoriteten av avkastningen (80-20 o.s.v.).
Japp! Som anställd var det. Först lön in. Sen räkningar ut. Avsättning för konsumtion under kommande månad. Därefter månadssparande. Det blev typ en 5 d.
Som egenföretagare tar jag ut lönen den 15e och sätter in månadssparandet direkt. Jag är mer flexibel som min egen arbetsgivare
Jag har styrt om till den 2:e i månaden. Det är nå’t psykologiskt med att inte peta in det i samma veva som alla andra, men också att då hinner eventuella andra dragningar strula klart om det råkar vara storhelg i samma veva.