Tjabba! Jag och frugan har börjat, med inspiration från RT, månadsspara i indexfonder. Varje månad den 26:e dras det med autogiro 10000:- som köper upp diverse index fonder. Jag satt och funderade på om det finns något som tyder på att det är bättre ifall vi sätter upp denna dragning att ske den 24:e eller 20:e så att vi köper innan löning när majoriteten köper?
Hade det funnits sådana mönster i marknaden hade det utnyttjats av traders så jag skulle spontant säga nej, det spelar ingen roll. Den 20e förs dessutom alla barnbidrag över på börsen som ofta går in i fonder.
När det kommer till fonder är det dessutom svårt att tajma sina köp då det kan ta en tid före köpen faktiskt realiseras. Sedan är det inte heller alla länder som betalar ut lönen den 25e om man nu handlar globalfonder.
Det finns undersökningar på det utifrån amerikanskt perspektiv och där verkar det ha viss påverkan på avkastningen. Främst utifrån hur de stora fonderna handlar, i det de oftast driver upp priserna när de gör sina kvartalsjusteringar. Över lång tidshorisont kunde det skapa några procentenheters större avkastning om man gjorde det på rätt datum kontinuerligt. För svenska förhållanden har jag inte sett något alls i denna väg dock.
Det bästa är om du månadssparar månaden före.
Det fanns ett sånt mönster förr. Tror tom det fanns nån fond som utnyttjade det.
Men i dagens marknad med mängden robot/kvant handel så vore det väldigt osannolikt att det finns ett sådant arbitrage kvar.
Du kan ju inte köpa innan du fått pengar. Därför blir det ju snarare att köpa 25 dagar senare än att köpa 5 dagar tidigare.
Om man ska månadsspara in ett större belopp, exempelvis efter ett arv eller en försäljning av en tillgång av något slag, kan det vara en god idé att sätta upp ett veckosparande i stället för att månadsspara. Det finns banker som tillhandahåller en sådan service.
Poängen med att veckospara är att man på så sätt sprider risken (chansen) att ha otur (eller tur) med kursen just den dagen som man handlar. Det är samma teori som den bakom indexfonder. Genom att diversifiera köpdagarna minskar man risken att ha otur och får på så sätt en något högre riskjusterad avkastning.
P. S. Jag vet att teorin säger att man ska sätta in hela beloppet på en gång om man plötsligt får ett stort belopp som man inte behöver i närtid, men det är inte alla som vågar göra så – särskilt inte i dessa tider. Själv tar jag ut alla mina pensionsförsäkringar på kortast möjliga tid (fem år) för att själv förvalta kapitalet. Då blir det ett ganska stort belopp som betalas ut varje månad och som ska gå direkt in på mitt ISK. I det fallet har jag valt att veckospara för att få maximal riskspridning. D. S.
När köper majoriteten? När man sätter upp månadsspar på Nordnet är 28:e förvalt, när man sätter upp månadsspar på Lysa är 29:e förvalt. Jag tror du redan är tidigare än majoriteten. Jag tror också det inte spelar nån roll vilken dag du investerar med tanke på all robothandel som sker nuförtiden.
Jag har delat upp tidigare insättningar när jag har haft större belopp med slutdestination börsen. Har haft både veckoinsättningar och provat den 10, den 20 och den 30 varje månad. Helt enkelt för att det varit mer hanterligt psykologiskt för mig än att sätta in stora engångsbelopp.
Har för mig att runt den 11 i månaden ska vara mest optimala datumet att köpa. Vet inte om det stämmer.
Spännande funderingar, jag satt precis med samma frågeställning. Men det är väl lite så där även här att “Time in market beats timing market” - så ju förr ju bättre helt enkelt. (Även om jag precis som @kokos tänkte att efterfrågan borde vara högre mellan 25-31 i varje månad, och då vara dyrare)
Eftersom jag blev frustrerad över att det kan ta upp till fem kalenderdagar innan fonden är köpt så månadssparar jag den 20:e varje månad. Jag flyttar då över pengar från min buffert som därmed blir lite lägre i fem dagar (vilket man kan leva med).
Jag läste forskningsartiklar 2020-21 om Turn Of the Month anomalin och då existerade den fortfarande.
Men även om den är statistiskt mätbar så är det inte en jättestark effekt och den stämmer definitivt inte alla månadsskiften.