Förlänga räkenskapsåret?

Morrn!

Har en fundering gällande räkenskapsåret för mitt nystartade AB där jag IT-konsultar. Jag drog ju igång det under min uppsättningstid hos dåvarande arbetsgivare vilket resulterade i en “död” maj månad där jag inte hade nån verksamhet eftersom jag fortfarande var anställd. Har RÅ 04 för övrigt.

Detta stör mig rätt mycket då det kommer innebära att jag tappar en månad med inkomst under mitt första RÅ. Jag förstår också att detta mest är mental bokföring och inte spelar nån roll egentligen, utom möjligtvis för att mysa på Alla Bolag efter första årsredovisningen.

Eller såhär; jag ändrar mig till att ställa frågan till er? Har det nån betydelse? Det kommer finnas tillräckligt i kassan ändå för en schablonutdelning och ha pengar över utöver det.

Nej, ser inte att det i praktiken ska kunna påverka något alls.

Nej, snarare brukar man ha ett förkortat första år för att snabbare kunna göra första utdelningen.

Ja, det är nog bara jag som vill ha lika hög staplar första året som kommande år. Fånigt men sant.

Vad gör du om det kommer ett bra eller dåligt år i mitten då? (som i mitt fall första corona året). Så stå emot OCD’n, det blir värre om man ger efter för den. :grinning:

Äsch, sikta på någon rimligt låg nivå. I slutet av varje år gör du ett justerande inköp av något som sänker resultatet. blir det inte perfekt kan du alltid periodisera lite för att justera resultatet på kronan. På så sätt kommer graferna på allabolag.se att se jämna och fina ut. :slight_smile:

Ett bättre ekonomiskt OCD-alllabolag-graf-utmaning är att det varje år ska omsättas (eller resultat) +100k mer än förra året. Eller något. Då blir det också en fin jämn graf :wink:

1 gillning

Rekommenderar inflationen+2% :wink:

1 gillning

Fast du missar då poängen och det viktigaste av allt i egenföretagande; att grafen ska se fin ut. Skulle den följa inflationen +2% så kommer den inte bli jämn och fin :wink:

Äntligen nån som förstår (vidden av mitt vansinne).