Har planer på att ta ett sabbatsår 2025 med betydligt lägre omsättning i eget AB.
Tar idag ut lön till brytpunkten för statlig inkomstskatt och utdelning resterande. Har även byggt upp en liten buffert i bolaget som jag kan dela ut eller ta som lön om jag vill.
Vilket är det bästa sättet ekonomiskt att hantera detta? Jag tänker saker som SGI och skatt kan vara viktigt att tänka på? Jag skulle idag redan kunna pausa löneutbetalningen för 2024 om det gör någon skillnad?
Tänker att det beror på vad du försöker uppnå här ekonomiskt. Om målet är att låta pengarna i bolaget vara så länge som möjligt då kan du ta ut 1kr i lön eller 0.
Om målet är att på årsbasis inte gå miste om nivån gällande SGI och de andra fördelarna som du har upp till brytpunkten då får du se hur länge de pengarna i bolaget räcker till att betala ut lön.
Är snårigt med SGI, inkomsten ligger också till grund för den försäkring jag har mot sjukdom/skada.
Jag borde ha tagit sabbatsåret 2024 eftersom jag då hamnat inom tre år från starten och haft SGI skyddad.
Hade jag och min tjej inte funderat på att bli förälder efter sabbatsåret så kanske det hade vart sak samma med SGI men det kan verkligen göra skillnad vid föräldraledigheten. Samtidigt hinner jag väl jobba upp SGI om tjejen tar ledigt i början.
Får tillägga att en del av sabbatsåret är för att få tid att skapa en produkt (productized service) som skulle kunna ha potential att öka framtida omsättningen. Löst räknat borde jag kunna nå det dubbla mot idag utan att behöva anställa och minska marginalerna avsevärt.
Vi tog bägge sabbatsår ett år när barnen var små. Då valde vi helt enkelt att ge oss själva lön under året eftersom vi jobbat upp en buffer i bolaget vilket tillät det.
Vi kallade det ”mitt i livet pension” och bodde på annan ort det året.
Om du ändå ska produktutveckla, och har råd, är det väl rimligt att ge dig själv lön även under sabbatsåret?
Kan tillägga att vi hade fört över del av vinsten till periodiseringsfonder i några år innan, och det låter som om du har lite mindre pengar liggande i bolaget. Jag ville dock bara bidra med exempel på vad man kan göra
Observer att om “bufferten” bokföringsmässigt består av Eget kapital vill du av skatteskäl helst ta den som utdelning. Består den av periodiseringsfonder går det bra ta som lön.
Så har du inte redan gjort det börja bygg upp periodiseringsfonder. Skulle tro att det till och med i vissa fall kan vara värt riva upp fjolårets bokslut (om bokslutet för 2023 redan är gjort) för att avsätta ytterligare till periodiseringsfonder om du inte redan gjort det. Du får ju bara avsätta 25% av överskottet varje bokslutsår så det tar ett tag att bygga upp en sån buffert eftersom de sen bara får finnas 6 år också.
Det är så jag tänker också när det gäller skatten.
Funderar på vad man går miste om utan lön och spontant tänker jag SGI, har en försäkring för invaliditet baserat på inkomst och strul med vissa bankärenden?
Sedan pengarna såklart men det löser jag, problemet är helt klart att jag är trygghetsnarkoman
Verkligen!! Bara att bryta av vardagen var härligt.
Vi valde dock att bosätta oss ett år på mindre ort med mkt friluftsliv (barnen gick i lågstadiet) och hyra ut huset hemma, inte minst för att inte ”råka” fortsätta som vanligt (min make hade tex antagligen ”råkat jobba” mer om vi var kvar i stan).
Vi valde också att skriva in oss på ett antal fristående kurser på universitetet (på distans) - och jag ryckte i slutänden även ut på mindre lokala ströjobb (inte i närheten sv mitt ord jobb), bara för att jag hade tid (& vilja) att hjälpa till vid tillfälle.
Om ni skall ta ett sabbatsår där ni vilar från sysslan och inte vill tappa så mycket ekonomiskt så måste ni se till att ni har tillräckligt med eget kapital för att kunna betala full bruttolön + arbetsgivaravgifter för perioden. Om vi räknar att ni vill täcka full SGI (573k 20024)/ PGI ( 614k 20204) så är det ett belopp om 614*1,3142= 807k SEK
Om ni byggt upp en buffert i era periodiseringsfonder är det kanske till och med lönsamt då du vid tömning av dessa slipper betala in (21%ig) skatt på tidigare uppskjutna vinster.
Om du idag har 807k i dina periodiseringsfonder så kan du tömma dessa och ta ut fullt upp till PGI samtidigt som kostnaden för företaget bara blir 637k. Dvs företaget slipper betala in 170k i skatt.
Om du har p-fonder, använd dessa.
Men om du gör ett skattemässigt underskott 2025 så rullas det vidare.
Är planen att driva bolaget i framtiden och med vinst så kan du ju nyttja underskottet 2026 (det låter som att du har bra marginaler historiskt)
Så ingen fara att ta en skattemässigt förlust ett enskilt år.
Kolla med din redovisningsbyrå gällande hur just din situation ser ut, för att optimera skatten.
Jag hoppade helt av mitt bolag som jag är delägare i nu i Mars.
Jobbar inget alls för tillfället och lever på kapital.
Min kalender är helt tom. Dock får jag se vad jag har lust med efter sommaren, alternativt skiter jag i allt jobb tills andan faller på igen.
Är mera sugen på någon form av ideellt arbete i dagsläget, där jag verkligen kan göra skillnad utan krav på prestation.
Min fru har också testat att vara ledig (sagt upp sej) under perioder dom senaste 10åren och levt på kapital utan krav.
Kan verkligen rekommendera att testa. Varför tro att det blir bättre när man blir äldre.
Ja periodiseringsfond är en bra idé, tyvärr har jag inte sett någon anledning tidigare att bygga upp en sådan.
Idag har jag några månadslöner upp till brytpunkten som sparar vinst men jag tycker inte det är värt att ta ut dessa som lön istället för utdelning bara för att få upp min SGI.
Kommer lägga så mycket jag kan i periodiseringsfond kommande bokslut så får jag leva lite ”farligt” med låg SGI några månader
Något man väl borde veta men har inte direkt haft klippkort på FK senaste 20 åren - hur exakt beräknas SGI och fram för allt när och på vad för den som har varierande lön osv? Senate månadslönen? Sista året? Sista kalenderåret?
Tänker då i första hand på den liksom vad som diskuteras i tråden är egenföretagare, sätter sin egen lön, funderar på sabatsår osv.
Jo, jag har läst där också men som du själv tar upp så är det rätt mycket “i normalfallet” osv, därför jag är intresserad ifall någon här har egen erfarenhet kring hur det faktiskt blev som ledig företagare.