Eget AB: Går det att spara utdelningsutrymme till kommande år?

Stämmer det att outnyttjat utdelningsutrymme kan sparas till kommande år?

Går det tex att spara schablonutdelningsbeloppet och kombinera det med lönegrundad utdelning kommande år?

Exempel: Låt säga att man tagit ut lön till taket för statlig inkomstskatt 2024 dvs 598.500kr varav hälften då blir lönegrundande utdelningsutrymme för 2025 (299.250kr), kan man då addera gammalt outnyttjat schablonutdelningsbelopp från 2023 om ca 200.000kr och ta ut ca 500.000kr till 20% beskattning år 2025?

Ja, du ser hur det fungerar när du fyller i din K10 blankett vid deklarationen.

2 gillningar

Det stämmer! En liten uppräkning sker av tidigare belopp som en trevlig bonus.

1 gillning

Tack för svar!
Stämmer det också att det går att kombinera outnyttjat schablonutdelningsbelopp med lönegrundad utdelning kommande år? Som i mitt exempel?

Det stämmer.

2 gillningar

Se det inte som ett val, schablonbeloppet är mer ett golv om inte löneutrymmet räcker till för att vara grund för 3:12 utdelning. Så det belopp som blir högst är det belopp som ligger till grund för det årets utdelningsutrymme.

Kolla in K10:an:

Bonustips är att akta sig för redovisningsekonomer som påstår att löneregeln är krånglig och kör rakt av med schablonbelopp om de hjälper till med K10:an. Jag har ett par sådana exempel i min bekantskapskrets och råkade ut för det själv (det uppdraget tog slut där och då för den ekonomen)

Relaterad fråga:

Om man inte har någon inkomst/vinst ett år då? Jag startade mitt AB i November och letar uppdrag just nu.

Schablonbeloppet blir det då, som sagt ett golv-belopp, du får aldrig mindre utrymme än det. Däremot kan man förstås inte göra någon utdelning utan att först ha genererat (och skattat) vinst bolaget.

1 gillning