Hej! Har en fråga jag tycks ej kunna hitta korrekt svar för oavsett omfattande googling.
Hur ska man bokföra ränteintäkter från banken på företagskontot (vanligt sparkonto på Avanza) som jag fått in varje månad (under 100kr/mån)?
Någon skriver att man inte ens behöver bokföra ränteintäkter under 100kr, även SkattGPT kommer fram till det. Hade ju varit smidigt!
Någon skriver att banken redan lämnat kontrolluppgift på detta till min privata deklaration vilket innebär att den kommer med i inkomst av kapital, således kan man bokföra varje ränteinkomst på företagskontot som 2018 - egen insättning.
Någon skriver att man ska bokföra det som 8311 - ränteintäkt och att man sedan får ta bort ränteinkomsten på nått vis från den privata deklarationen så den endast dras av på företaget och därmed inte dubbelbeskattas.
Tänkte att jag testar frågar här innan jag får dubbelkolla med Skatteverket. Rör sig om kaffepengar förvisso men det känns bra att göra rätt
Nystartad passiv firma 2023 och väldigt liten inkomst på totalt ca 40 papp för året. Vet att åsikterna går isär vad gäller företagskonto och vanligt konto på bank, typ Avanza, men det får bli en annan tråd
Ja, så gör man och på deklarationsblanketten, där det står sammanlagda ränteinkomster stryker/korrigerar du så att den summan inte ingår i den totala summan
Tack för input!
Alright! Så jag går in och ändrar för “Ränteinkomster, utdelningar m.m., p. 7.2”, där drar jag av den totala ränteintäkten för 2023 för firman på beloppet.
Sen bokför jag varje månads ränteintäkt på firman, t.ex:
Ränta 58,8
Preliminärskatt -17,64
8311 - “Ränteintäkter från bank” Kredit 58,8 kr
Då har jag redovisat nettobeloppet, behöver jag redovisa preliminärskatten också?
Är ränteinkomsten 58,80 som de dragit 17,64 ifrån? Dvs du har fått in 41,16 på kontot?
Eller är ränteinkomsten 76,44 som de dragit 17,64 i preliminär skatt, dvs du fått in 58.80 på kontot?
–
Korrekt är väl att lägga in den avdragna skatten på kontot för egna skatter - är väl 2012 om jag inte minns fel (sitter inte med kontoplan här)
Samt att lägga in bruttoräntan som ränteinkomst
och “det som blir över” på det konto du har bankontot (då ska du även kunna stämma av att kontoutdraget från banken stämmer med vad du har i bokföringen
Okej, så jag ska både bokföra skatten som dragits på 2012 - “Avräkning för skatter och avgifter” (skattekonto) (17,64 kr)
och sen ränteinkomsten på 8311 (58,8 kr)
Du måste bokföra bruttobeloppet som ränteintäkt, annars blir det skattefusk.
Säg att inkomsträntan på åesbasis är 1000 kr och avdragen skatt är 300 kr. Då minskar du den privata räntan med 1000 i deklarationen och då måste du ju samtidigt redovisa en ränteintäkt i näringsverksamheten på samma belopp.
De 300 kronorna brukar jag bokföra som eget uttag, enklast så. Skatteavdraget får jag ju nytta av “privat”.
Själv brukar jag bokföra de 300 kronorna som eget uttag. Skatten kommer ju på personnumret ändå. Fördelen blir att jag slipper nollställa konto 2012 efter årsskiftet.