Första årsredovisningen i mitt aktiebolag är klar.
Jippie!
Eftersom inkomsten tas upp först i nästa års privata deklaration funderar jag på hur jag bäst ska hantera skatten under tiden. Min spontana tanke är att föra över pengarna direkt till ett konto hos Skatteverket, men det kanske finns bättre sätt att göra detta?
En annan fråga gäller inkomst av kapital. Finns det några gränsvärden, likt inkomst av tjänst, eller beskattas det med samma skattesats oavsett nivå? Förutsatt att urdelningen är inom gränsbeloppet såklart.
Jag ser det som ett gratis lån pch använder det för att få lite hävstång på mitt isk. Tänker att jag ser nästa års skatt som att det betalas av det årets utdelning, så får jag bara äta den skattmackan när jag avslutar mitt företagare. Även om detta hade skett redan nästa år så tänker jag att om jag ändå hade investerat de pengarna någon gång i framtiden så är det ju statistiskt bäst att investera dem nu istället
Parkerar dem på skattekontot (med utbetalningspärr så att de inte bara studsar tillbaka).
Det brukar ändå vara lite ränta, även om den inte är bäst. Men det blir ett steg mindre och/eller sak att komma ihåg. Även minimal risk för extra kostnadsränta som man kan åka på om pengarna inte är inne i februari (alltså före deklaration).
Får jag feeling så gör jag en egen inofficiell prognostiserad jämkning mot räntan på bolånet innan överföringen, och får således “tillbaka på skatten” redan året före deklarationen…
Jag kör över pengarna till skattekontot direkt när jag tar ut utdelning. Tar jag ut 100000 kr i utdelning så skickar jag direkt in 20000 kr till skattekontot. Sen får pengarna ligga där. Jag har också en uttagsspärr på mitt skattekonto.
Det kanske inte är det ekonomiskt mest effektiva i teorin, men det känns tryggt och bra. Oavsett hur börsen går så kommer jag att kunna betala min skatt.
Nu i deklarationstider så har jag också ett totalt ointresse för begreppet skatteåterbäring eller kvarskatt. Det är inte så att jag tjänar några pengar om jag får återbäring eller förlorar något om jag får kvarskatt utan det blir ju bara en korrigering av det jag egentligen skulle betala. Primärt fokus är att inte strula till det med skatten så att jag råkar göra något allvarligt fel eller begå något skattebrott.
Så tänker jag med. Investerar hela utdelningen direkt
När jag deklarerar, så betalar jag skatten med kredit kopplad till min ISK. När nästa utdelning kommer, fyller jag på kreditkontot om jag inte redan lyckats fylla på med pengar utöver månadssparandet under året.
Hej! Ny här i forumet och ser fram emot att få dela funderingar och tankar med likasinnade.
När det gäller utdelning och skatt brukar jag betala ut den via lönesystemet och dra skatten direkt - vad är fördelen med att vänta?
Jag släpar med skatten ett år, dvs skatten på förra årets utdelning ska in i år och då använder jag delar av årets utdelning till skatten för förra året.
Jag brukade också släpa med skatten ett år, eftersom möjligheten att ta framtida utdelningen från företaget är mycket säker i mitt fall.
Men jag märkte till slut att det skapade en, om än så liten, mental last att göra så. Så nu betalar jag in dem direkt och nöjer mig med räntan på skattekontot. Känns bara lite enklare.
Så länge man har ett okej stort sparande och bra marginal i företaget är det ju verkligen en smaksak hur man vill göra