Strategier kring utdelning kring årskiftet - vänta eller ej?

Tjenare!

Tack för att ni finns på forumet!

Jag är mycket intresserad av privatekonomi och driver ett AB sedan 2022 efter att ha haft enskild firma i 7 år. Jag är ensam ägare och enda anställda.

Jag har 700.000 i företaget som idag ligger som en kapitalförsäkring med indexfonder (i företaget det vill säga) - det har varit fördelaktigt jämfört med att inte ha dem placerade. Jag arbetar som konsult och har därför inga/obetydliga utgifter förutom min egen lön och små utgifter ex Visma och banktjänster osv. Därför känner jag mig trygg med att ha kapitalet i indexfonder.

Jag vill passa på att slå ett slag för att investera ev kapital som företaget hör under tiden det inte behövs - eftersom det då är oskattat så kan det bli en bra affär (givetvis med risker såklart!).Det eller sparkonto för den försiktige är förstås bra att ha eftersom det lätt kan bli en summa i företaget där det är synd om pengarna inte förräntas såklart!

Nåväl - kring strategier för utdelning i allmänhet och i samband med årsskiften. Jag tänkte ta utdelning enligt förenklingsregeln.

Jag tänkte ta utdelning för att få ut pengar till privat sparande då jag kommit upp i gränsen för statlig inkomstskatt för i år och även kommer komma upp i det nästa år. Jag är inte i behov av pengarna nu men tänkte ta ut omkring 500.000 nu eller i januari.

Jag kommer förstås ta upp utdelningen i K10 i min privata deklaration - då vill jag förstås vänta med att skatta på pengarna så länge som möjligt - har jag förstått det hela korrekt att det då är fördelaktigt att vänta tills nästa år och sedan då ta upp detta i deklarationen 2026 för inkomståret 2025? Isf får jag behålla pengarna ett år till och kan investera eller betala av en slant på bolånet?

Det är en tydlig fördel förstås!

Jag tycker att Skatteverkets hemsida är lite otydlig gällande detta - skall jag betala in skatten från företaget redan när jag gör utdelningen? I så fall finns det kanske ingen fördel med att vänta? Men om jag förstått det hela korrekt är det jag privat och inte företaget som betalar in skatten.

Det kanske inte är så noga några månader med eftersom ämnet ändå är viktigt så är det smart med en fråga eftersom det kan påverka fler förstås!

Tusen tack på förhand!

Nej. Det tar du upp i deklarationen sedan. Mina skattepengar vilar på ett räntekonto för närvarande.

Jag fick rekommendationen att betala in skatten på utdelningen direkt av min red. konsult av någon anledning som jag inte minns nu. Kan det ha varit något om ränta på skattekontot?

1 gillning

Ja, troligtvis. Skatten dras ju inte förrän du deklarerat. Under tiden får du skattefri ränta. Går att överträffa via nischbanker men det är ju ett alternativ med.

2 gillningar

Tusen tack för svaren! Då var det som jag hoppades och trodde! Finemang - med andra ord väntar jag till nästa år och får hålla pengarna längre innan det blir skatt på dem… Tack igen!

Jag diskuterade detta med en vän också som säger att jag först måste betala skall på vinsten i företaget innan jag tar ut eventuell utdelning - har ni hört talas om detta?

Tusen tack igen!
Lasse

Jag tror vi talar två olika skatter här, bolagsskatt och utdelningsskatt.

Exempel:

Ditt bolag går 100 000 kr i vinst.
Dessa beskattas med bolagsskatt, 20 600 kr, då återstår 79 4000 kr.

Nu delar du ut 79 400 kr, skatten på 15 880 kr tar du upp i din privata deklaration. Nu återstår 63 520 kr som du kan spendera fritt.

• Man MÅSTE inte betala bolagsskatten i samband med årsrapporten men den måste in senare.
  • Man MÅSTE inte betala utdelningskatten i samband med utdelningen men den måste in senare.
1 gillning

Tack igen!

Supersnyggt förklarat - då förstås jag. Drömmen om att “få ut” pengar till kring 20 procent skatt blev inte helt sann såklart men sånt är livet :wink:

Superfint förklarat.

På årsstämman beslutas om utdelning. Då uppstår en skuld till dig. Oavsett när du tar ut den. Så tas det beslut om utdelning i år så ska den med i din K10 nästa vår. Du beskattas det år den är tillgänglig, det betyder inte att du behöver ha tagit ut den.

Så vill du vänta till 2026 med att betala skatt får du besluta om extrautdelning i januari 2025 alt. vara snabb med bokslutet.

En påminnelse om viss försiktighet med att sätta kommande skatteinbetalningar på börsen kanske är på sin plats.

Mycket kan hända men fogden ska ha sitt.

Tjenare!

Jag håller verkligen med - i mitt fall har jag bara indexfonder samt skulle klara en nedgång på 50 % utan att gå i konkurs eller vad som hade hänt om man inte klarar av fogdens del. Men det är ju förstås för att det är ett bolag med en person, med stadiga rimliga inkomster per månad och utan utgifter förutom min lön.

Men jag håller verkligen med! Lätt att bli fartblind!