Strategier kring utdelning kring årskiftet - vänta eller ej?

Tjenare!

Tack för att ni finns på forumet!

Jag är mycket intresserad av privatekonomi och driver ett AB sedan 2022 efter att ha haft enskild firma i 7 år. Jag är ensam ägare och enda anställda.

Jag har 700.000 i företaget som idag ligger som en kapitalförsäkring med indexfonder (i företaget det vill säga) - det har varit fördelaktigt jämfört med att inte ha dem placerade. Jag arbetar som konsult och har därför inga/obetydliga utgifter förutom min egen lön och små utgifter ex Visma och banktjänster osv. Därför känner jag mig trygg med att ha kapitalet i indexfonder.

Jag vill passa på att slå ett slag för att investera ev kapital som företaget hör under tiden det inte behövs - eftersom det då är oskattat så kan det bli en bra affär (givetvis med risker såklart!).Det eller sparkonto för den försiktige är förstås bra att ha eftersom det lätt kan bli en summa i företaget där det är synd om pengarna inte förräntas såklart!

Nåväl - kring strategier för utdelning i allmänhet och i samband med årsskiften. Jag tänkte ta utdelning enligt förenklingsregeln.

Jag tänkte ta utdelning för att få ut pengar till privat sparande då jag kommit upp i gränsen för statlig inkomstskatt för i år och även kommer komma upp i det nästa år. Jag är inte i behov av pengarna nu men tänkte ta ut omkring 500.000 nu eller i januari.

Jag kommer förstås ta upp utdelningen i K10 i min privata deklaration - då vill jag förstås vänta med att skatta på pengarna så länge som möjligt - har jag förstått det hela korrekt att det då är fördelaktigt att vänta tills nästa år och sedan då ta upp detta i deklarationen 2026 för inkomståret 2025? Isf får jag behålla pengarna ett år till och kan investera eller betala av en slant på bolånet?

Det är en tydlig fördel förstås!