Angående utdelningar på depå och skatt

Jag har funderingar på det här med skatten på utdelningar när man har depå.

När man arbetar eller får pension så dras skatt varje månad. Om jag nu har en depå med aktier där jag inte säljer något under året och tex får utdelning på vi säger 20000 kr så dras skatt på 6000 kr (20000*0,3) vilket då många hade sagt att då är det fördel med ISK istället.

Min fråga är hur påverkar den skatten mig egentligen, alltså jag har ju även betalt skatt på min lön/pension under året och då blir det att jag har betalt för mycket skatt om jag förstår det rätt.

Tex jag har tjänat 400000 kr under året och betalt skatt 95000 kr och därmed betalt skatt på 95000+6000 =101000kr. Får jag inte tillbaka en del av den utdelningen och hur kan man räkna på detta eller är det helt enkelt att bara titta i skattetabellen.

Min poäng är att man betalar väl inte 30 procent på utdelningar utan man lär väl få tillbaka en del av detta.

Nej du får inte tillbaka något av detta. Du betalar 30% skatt på kapitalinkomst (utdelning).

Nej, skatt på inkomst från arbete räknas separat från skatt på inkomst från kapital.

1 gillning

Vad snabba ni var :slight_smile:
Tack för svar jag hade glömt att inkomst av kapital inte räknas in även om det i deklarationen slås ihop. Men då förstår jag mer varför ISK har en fördel här.
Tack än en gång :slight_smile: och så vet jag hur jag ska tänka nu.