Skatt ISK vid uttag och Frihet

Hej! Jag är en bohem (som ni säkert märkt på mina inlägg här på forumet :grin:) och är kass på matte.
Jag undrar, hur funkar det med skatt på ISK egentligen när ma ska leva på kapitalet? Jag får inte ihop det när jag räknar på tex 6 miljoner, antingen blir det flera hundra tusen i skatt om året eller så blir det bara typ 25K i skatt… Sanningen borde väl ligga där någonstans emellan?
Hur exakt ska man räkna?
Tacksam för all hjälp jag kan få!

Skriv upp din uträkning så kan vi rätta den tills du hänger med på hur det fungerar.

1 gillning

Nej, 1,25 % är schablonintäkten. Den skattas sedan med 30 %. Alltså är schablonskatten/avkastningsskatten 0,375 %. 22 500 kr.

2 gillningar

Nej, fel svar. Håller med @Nightowl om att det bästa vore att få se trådskaparens uträkning.

1 gillning

Okej

6M i kapital med 5% i genomsnittlig direktavkastning. Inga fler insättningar på ISK någonsin.

Skatt på kapitalet på ISK är väl ca 0.375%.
6M *0.00375 = ~ 23K i skatt.

Men skatten kommer väl variera beroende på uttag osv?
Är det bättre/sämre att skattemässigt ta ut pengar 4 ggr per istället för 1 gång per år?

Säg jag vill plocka ut så jag har 120K efter skatt att leva varje år, vad blir skatten då?

Som ni ser, noll koll badboll… Antar att det tillkommer massor mer i skatt, men vet inte hur mycket…

Ställ upp två räkneexempel, ett där du tar ut pengar sista december och ett där du tar ut en 4:e del sista dagen i kvartalet.

1 gillning

Har du 6 milj på ett ISK blir skatten extremt låg med nuvarande regler. Du kan totalt strunta i att grubbla på om du skall lyfta en eller fyra gånger per år. Lyfter du fyra ggr per år bör du dock ta ut beloppen före ett kvartalsskifte, eftersom skatten beräknas kvartalsvis.

Du betalar ingen skatt på pengarna som du lyfter.

2 gillningar

Va? Ingen skatt på uttag?? :exploding_head:
Iofs är det logiskt eftersom jag redan skattat två gånger innan, både på lönen och sen schablonskatten… Men känns inte så klassiskt svenskt direkt… :thinking:

Det är billigt att vara rik i Sverige, tacka Anders Borg :stuck_out_tongue_winking_eye:

2 gillningar

Haha, det gör jag varje dag! :pray:

Just därför. Du har satt beskattade pengar. Du skattar ju inte på de pengar du tar ut från lönekontot.

1 gillning

Men det är väl skatt på utdelningen också… Det blir ju några 100K i utdelning om året också… Är blir det ihopräknat i schablonskatten?

Ställ upp räkneexemplen så kan vi visa hur det fungerar.

Det är mycket lättare att lära någon om de visar vad de har koll på och var osäkerheterna är.

2 gillningar

Ingen extraskatt på utdelningarna. Du betalar enbart schablonskatten. För bra för att vara sant… men det är det faktiskt, just nu i alla fall.

3 gillningar

Jag måste bara få gråta ut mig (och kanske få medlidande :slight_smile:) då jag bor utomlands och hör till de svenskar som inte får ha ISK. Skattar 26% och det snackas om att ändra det inom snar framtid och då blir det 42% på vinst och utdelningar. :sob:.

Knapp värt att ta risken och investera längre…

Du kanske har lägre inkomstskatt istället, med resultatet att du har mer att investera ?
(Gungor och karuseller)

Haha, näe. 26% är kapitalinkomstskatt. De vill ta bort den och dra löneskatt (i mitt fall) 42% rakt av :frowning:

1 gillning

Då ska du inte klaga :hugs::joy::+1:.