Fonder, aktier och ISK - vad gäller?

Hej alla!

Jag tänkte börja spara Avanzas auto-fonder och googlade kring om jag ska spara på en ISK eller ett aktie-fondkonto.

Hittade denna artikel och kände mig mer vilsen nu än förut. Tänker om någon här hade velat hjälpa mig reda i detta.

1. Det står: “Man mäter också dina transaktioner som du gjort, in och ut ifrån ditt konto under hela kalenderåret, för att se hur mycket kapital du ska beskattas på.” Stämmer det verkligen? Ett ISK tar ju inte hänsyn till hur mkt man har på sitt konto, då en schablon dras?

2. Det står: “Vill du förränta dina pengar bör du göra det på ett vanligt sparkonto, eller ännu hellre på ett högräntekonto”. Vad betyder/menas med “förränta”? Jag googlade och av vad jag kunde hitta betyder det just att lägga pengar i aktier eller fonder. Är vi inte tillbaka till ett ISK då?

3. Om man har 0 kr på sitt ISK, betalar man 0 kr i skatt då? Eller man betalar alltid, oavsett vad man har på kontot?

4. Om man inte säljer av något, utan bara sparar i fonder på sin ISK, så gör man ju ingen vinst som så; pengarna är ju i fonden. Betalar man skatt på det fonden/aktien gått upp? För jag tänker om man inte ska hålla på och köpa och sälja en massa utan spara +10 år, då gör man ju inga uttag. Är det inte bättre att ha ett aktie- och fondkonto då? Annars får man ju betala varje år för något man inte hämtar ut. Eller?

5. Vet ni om man kan öppna ett ISK och ha både t.ex. Avanza Auto-fonder samt köpa&sälja fristående aktier? Eller måste man ha flera olika konton för olika produkter?

Tack så hjärtligt!

Hej.
Av allt vad du har skrivit här är det bara några enkla saker du behöver bry dig om. Det vad du ska göra.
Öppna Isk i Avanza.
Månadssparande i Länsförsäkringar Global indexnära 100% långsiktigt.
Kortsiktigt sparkonto.
Hoppa över Avanza Auto det är både dyrare än Global indexfond och helt onödigt.
Jan har ett artikel. Kom igång guiden.
Allt annat sköter sig själv. Man behöver inte göra det krångligare än så.

Ok tack för tips.
Jag undrar dock fortfarande över de frågor jag ställde.

Bra lästips, tack. Det mesta kände jag till sedan tidigare. Mina frågor återstår.

Någon annan som kan svara direkt på mina frågor?

Inte transaktionerna inom ditt ISK, men pengar in och ut från ditt ISK.

Högst oklart vad som menas. Det vanliga brukar vara att man inte vill ha pengar stående som ett saldo (=oinvesterat) på ett ISK.

Om du har 0 kr den 1 januari och inga insättningar och uttag fram till den 31 december. Så ja, då betalar man inget.

Jo, du betalar skatt. I år och nästa år 0.375 % på totalvärdet.

Du kan ha allt på ett enda ISK.

1 gillning
  1. Jag sätter in 10.000 kr idag, för att sälja om 25 år.
  2. Räknar vi med en värdeökning på 8% per år (~historisk avkastning av en indexfond) så har jag 68.485 kr efter 25 år (10000*1,08^25).
  3. Eftersom jag har haft pengarna i ett ISK, så har jag varje år betalat 0,375% i schablonskatt, så därför har jag 62.781 kr efter 25 år (10000*(8-0,375)^25).
  4. Om jag istället haft pengarna i ett vanligt aktiekonto, hade jag haft alla 68.485 kr efter 25 år, men sen vid försäljning hade 30% försvunnit. Kvar är 47.939 kr.

Antingen är din beräkning eller min inte korrekt. :slightly_smiling_face:

Jag får:

• Månadssparande 0 kr
  • Avkastning: 8 %
  • Startbelopp 10 000 kr
  • Sparhorisont: 25 år

Till ett slutvärde om:

• Utan skatt: 68 484 kr
  • Med ISK skatt, som i år och nästa år är 0.375 % är, till: 62 562 kr
  • Med Aktie- och fond-depå (30 % år 25 + 0.12 % fondskatt per år) till: 49 366 kr
  • Med Aktie- och fond-depå (30 % år 25, ingen fondskatt) till: 50 939 kr

Allt enligt min ränta på ränta-kalkylator.

1 gillning

Din sida har självklart rätt. Råkade räkna 30% på hela kapitalet istället för på vinsten. Och jag hade faktiskt ingen aning att det fanns en fondskatt utöver 30% vinstskatt, det är verkligen inte lätt att bli rik i detta land!

1 gillning

Jag tycker att majoriteten av Oss i den här fina landet Sverige är rika på alla sätt. Vi har överflöde med det mesta. Vi ska inte klaga i den här miljö vi lever i. Det är hög levnads standard här i Sverige. Problemet är inte skatter. Problemet är att folk klagar för mycket och många överkonsumerar och lever i nuet. Tänker inte lite längre än 1 vecka i framtiden. Dags att sluta klaga och inse hur bra vi har det här i Sverige .:+1::shushing_face: