ISK-skatten och inflationen

Hej,

Har två saker jag gärna vill fråga er om!

ISK-skatt: Hur räknar ni med ISK-skatten? Som en utgift? Tex om man vill ha ut 30 000 pr mnd. Borde man då egentligen ha 12mill för att vara säker? Och tar ni höjd för skattehöjningen som sannolikt kommer?

Inflationen: Om man vill leva på sitt kapital från och med att man är 40år. Borde jag även ta rejäl höjd för inflationen? Antar att kostnaderna är väldigt mycket högre på slutet av mitt liv.

Blev så glad då jag hade nått ett sparmål och rätt nerslagen av dess funderinger​:woman_bowing:t2:

Fast 4 % uttag tar hänsyn till inflation, samma sak med genomsnittavkastning tar hänsyn till inflation 7 % reellt 9-10 % nominellt.

4 gillningar

Ska dock sägas att 7% real avkastning är i det övre spannet för vad man kanske borde förvänta sig på lång sikt. Man bör nog räkna med närmare 5% realt.

2 gillningar

Alltså kan man räkna med att man kan öka sitt uttag lite varje år?

Jag räknar isk-skatten som en utgift som jag behöver ta höjd för när jag räknar ut hur stort fire-kapital jag behöver

2 gillningar

Det är knepigt att räkna med ISK-skatten om man använder fyraprocentsregeln som uttagsstrategi, eftersom den skatten kan växa över tid. Säg till exempel att man börjar med 10M och räknar med att lägga 100k om året på ISK-skatt och ha 300k till annat. När sedan portföljen dubblats (realt) till 20M får man fortfarande bara ta ut 400k, men nu ska 200k gå till skattmasen, och övriga utgifter behöver täckas med 200k om året.
Använder man depå blir det enklare att räkna, eftersom man vet att skatten där har ett tak på 24 % av uttagsbeloppet.

2 gillningar

Japp

Japp

Nix

Nix, den ingår i 4%-regeln

Äsch, räkna igen. Det är troligare att du överdriver ditt behov under FIRE-perioden. :smiley:

Det är den ju inte. Den är ju mer en approximering kring något som bör fungera.

Japp, och många i FIRE kör ju andra kombinationer och lösningar, så alla invändningar kring 4%-regeln blir lite knasiga om man ser den som huggen i sten. :smiley:

1 gillning