Enligt firekalkylatorn så behöver jag 3mil ifall jag vill ta ut 10.000kr/mån
men det är vell inte räknat med skatt?
med 30%skatt borde min portfölj vara 3,9mil för att sedan ta ut 10k
bonusfråga: Vid uttagsfasen skulle ni sälja av Årsvis/månadsvis eller kanske varje kvartal?
Vad är det du ska skatta? Du betalar ju normalt “bara” schablonskatt på innehavet och den är s a s “inräknad” i de 4% vi brukar prata om som SWR (safe withdrawal rate). Men kör du med annat än ISK så blir det andra siffror förstås.
I dagens läge betalar du under 0,9% om året på ett vanligt ISK. Avkastar börsen i snitt 7-8% finns det utrymme för både inflationsmålet och skatten.
Eftersom jag bor i finland så har vi endast aktiedepå ifall man vill investera i fonder.
Skillnaden i beskattningen är att i en depå, beskattas alla utdelningar och vinster vid försäljning av innehav med 30 procent. så då måste jag ju lägga till +30procent varje gång jag säljer?
Det låter så ja, men det finns säkert de som har specialkoll. Sedan beror det kanske på om du har saker det kan kvittas mot, såsom boräntor. @Esko borde kunna bekräfta eller såga? Jag ser att Emil är på gång med svar också.
Fast långtidsinvesterar du så bygger du ju på din “pengabinge” oskattat också. Du slipper ju schablonskatten som ändå blir en del över tid.
Det stämmer som du säger. Ett annat sätt att se det är att du behöver 30% extra på uttagen (13000 kr).
Du skattar väl bara på vinsten förresten? Så du kan dra bort inköpspriset från skatten. Om du exempelvis har fyrdubblat värdet på din portfölj, då är det 30% skatt på tre fjärdedelar, dvs 22,5%.
Man måste räkna med skatten, ja. Boräntor går inte att kvitta mot, från och med 2023 är ränteavdraget för bolån helt utfasat.
Det man ska ha i åtanke är, precis som @emilv nämner, det är bara vinsten du skattar för.
Om det är ett långvarigt sparande så kan givetvis vinsten utgöra en stor del av kapitalet.
Då är det bra att veta om reglerna för presumtiv anskaffningsutgift: Aktieförsäljning - vero.fi
Om du har ägt de sålda aktierna under 10 år är den presumtiva anskaffningsutgiften 20 % av försäljningspriset på aktierna.
Om du har ägt de sålda aktierna minst 10 år är den presumtiva anskaffningsutgiften 40 % av försäljningspriset på aktierna.
Skillnaden på 20 år med 7% avkastningen i total skatt på hela kapitalet är 22% utan presumtiv anskaffningsutgift och 18% med.
(Detta är räknat med 30% kapitalvinstskatt, man får komma ihåg att om årsuttagen är >30 000€ så är skatten 34% på den övergående delen)
Får ni vinst? Jag har snart nått halvavägen till fire men någon avkastning eller vinst har jag inte sett …
Det blir alltså billigare desto längre jag ägt aktierna om jag förstått rätt?
(eftersom jag skattar på hela kapitalet istället för bara vinsten) Oavsett så måste jag räkna med 3.9 mil om jag ska ha 10k i månaden (även om det blir mer/mindre med tiden)
Ja, med hjälp av 10års regeln och det faktum att kapitalet (förmodligen) växer med tiden, så blir det som du säger i praktiken.
Tiden i sig är dock inte den viktigaste delen i den ekvationen (så länge man går över 10 år), avkastningen är det som är avgörande. Ju större avkastning, desto större fördel ger metoden med presumtiv anskaffningsutgift.