Leva på avkastningen från portföljen?

Förlåt om jag är otydlig i min fråga här nedan👇 eller tjatar om med ämne som stötts o blötts många gånger.
Har bara ett kaos inombords av alla möjliga räknesätt och för mig ny information.
Är lite som Nalle Puh säger “När man tänker för mycket kan man skapa problem som inte fanns där från början” .
Behöver därför er hjälp att komprimera ner allt till hanterbar fakta utan “och ena sidan”, “och andra sidan”, “tidigare tänkte man så”, “nu rekommenderas detta”, “ny studie visar på” etc.

Vet att detta har redogjorts i många trådar MEN min hjärna skulle behöva en kort o koncist sammanfattning hur man räknar på FIRE och/eller hur stor del man kan ta ut av portföljen varje månad.

1. Lyssnar om och om på RT-podden avsnitt 49 :backhand_index_pointing_down::backhand_index_pointing_down: “Hur mycket pengar kan jag ta ut från portföljen varje månad” och där lyfts ett tänk med “33 gånger” istället för “25 gånger” Känns tryggt med att räkna på 3% avkastning istf 4% då världen är som den är.
    Men vad dividerar jag med om jag räknar från det bakvända hållet dvs från summan av nuvarande sparkapital/portföljen om jag utgår från “gånger 33”?
    Årssummor × 25 el nuvarande kapital delat med 0.04.
    Årssummor × 33 el nuvarande kapital delat med ???.

2. I avsnitt 49 tas också upp att man likväl kan använda årsutgifter som årsinkomster som bas när man räknar på uttagstrategi. Får inte ihop det. Vad är det jag räknar fram i vardera fall? Hur mycket jag spenderar eller hur mycket jag kan spendera ??

3. Är FIRE:s 4%-uttag samma tänk som med “Hur mycket jag kan ta ut från min portfölj” bara att det i första alternativet måste uttaget täcka alla utgifter då det inte finns nån inkomst?

Tänkte i mitt fall med 4.5 milj i sparat kapital.
“Måstekostnader” varje månad på säg typ 10.000 kr för att gardera mig.
Inkomst på 14.000 kr

Utan min inkomst på 14.000 kr, skulle jag då få det att gå runt ändå och om, hur länge och hur räknar jag fram det med safe “gånger 33” dvs att avkastningen är 3% och inte 4% ?

1. Årssumma * 33 = Årssumma * (1/(1/33)) = Årssumma / (1/33) = Årssumma / 0.0303

2. Antar att det handlar om att det är skevt att prata om att man behöver ersätta sin löneinkomst för att kunna leva på sitt kapital. Om jag har en lön på 60000 i nettolön men lever på 20000 så är det ju siffran 20000 som är intressant för att göra en prognos om kapitalet räcker eller ej.

3. Idén är att om du börjar med en förmögenhet på 4500000 och tar ut/behöver 180000 om året (dvs 4% av 4500000) så kommer du högst sannolikt kunna leva på din portfölj och inte dränera den på 30 år om du inte ändrar din livsstil utan bara ökar dina årliga utgifter med inflationen.

3 gillningar

Tack så jättemycket @CarlJohan :smiley:

Har jag förstått rätt att en del av portföljen ändå är kvar efter 30 år iom att jag levt på avkastningen, eller är startkapitalet på 4.5 milj gone då??

När man gör statistiska analyser baserat på historiska data så har man i majoriteten av fall mer pengar på kontot efter 30 år än när man startade, men i en del fall långt mindre och är på väg att dränera förmögenheten.

1 gillning

Om exemplet med måstekostnader på 10 000 per månad stämmer för dig så hoppas jag att du även räknat in ISK-skatt på typ 4 000 per månad.

1 gillning

Bra uppmärksammat @Gabriel
Nej, det hade jag faktiskt inte gjort :grimacing:
Då blir det 14.000kr som är “Måstekostnader”.
Tack för upplysningen.

1 gillning