4%-regeln i en aktiedepå

Nu när ISK är uppe på tapeten som något som kan ändras började jag fundera på hur man ska räkna om man har allt “FIRE-sparande” i en vanlig aktiedepå. Alltså med 30% beskattning av vinster istället för schablonskatt.

Är aktiedepåberäkningen så pass enkel som att tänka 4% * 0.7 = 2,8%?

ISK borde i så fall räknas på som 4% - <ISK schablonskatt>, eller?

Kompenseras aktiedepån genom att pengarna på något vis växer snabbare för att man väntar med beskattningen till när det sker försäljning?

Ja, dock är skatten så pass fördelaktig för ISK idag att effekten inte blir så stor. Men om vi börjar se en skatt på ISK runt 1-2% så börjar effekten ta form.

1 gillning

Ja just det, 4% * 0.24 = 0,96% vilket är i trakten av 1-2%. Och om man justerar 4% till sin egen siffra så får man jämförelsesiffran genom att ta en tredjedel fjärdedel av den.

Edit: uppdaterade överslagsräkningen med @havsekorre:s poäng om schablonmetoden i aktiedepå

Nej, du betalar ju bara skatt på den nominella vinsten, inte på hela uttaget. Jag skulle räkna enligt schablonmetoden, alltså 24% av hela beloppet, så 3,04% över efter skatt.

Yes. Sedan bör du dra av skatten när du räknar på hur lång tid det tar att nå FIRE också.

Såklart! Då gav min ursprungliga uträkning en aning för pessimistisk jämförelse med ISK.