Råd och tips vid dubbla inkomster i 10 månader?!

Hej! Jag har pga. avräkningsfritt avgångsvederlag och nytt jobb en situation där jag under 2024 totalt kommer att tjäna ca. 1,070 000 msek före skatt.

Fr.o.m. mars kommer jag ha avgångsvederlag 42600 + ny lön 49500.

Jag kommer behöva jämka för att det blir väldigt mycket statlig skatt som jag ska betala.

Jag vill ha era privatekonomiska tips på att maximera nyttan av denna inkomstsituation.

Jag har läst om att löneväxling till pension är en av få bra idéer i detta läge. Hur mycket kan och bör jag be arbetsgivaren löneväxla?

Finns det något annat jag kan göra för att få behålla mer av pengarna själv?

2 gillningar

I mitt fall gick det att löneväxla 35 procent.

Kan detta räknas som ackumulerad inkomst? Gå in och läs på Skatteverkets hemsida om detta kan appliceras på dig.

Det är egentligen bara löneväxling som du kan välja på som anställd. Då skjuter du upp att skatta på pengarna tills du gå i pension.
Nackdelen är du låser pengarna till pension, fördelen är att du får ränta på ränta effekten på oskattade pengar.

Vill du maxa detta så skulle jag sätta av allt efte 51k brutto utslaget över de två lönerna. Det blir 410k(om du inte kan övertyga din gamla arbetsgivare att bidra med de extra 6%) rakt in i din tjp utöver det som den nya arbetsgivaren betalar in.
Det kommer öka ditt pensionsparande med ca 1,5msek på 20+ år av ränta på ränta.

EDIT: sen har jag inte koll på om det finns ev max tak att ta hänsyn till enligt ovan.

En fråga till: Det står ju överallt att det inte är förmånligt att löneväxla om man tjänar under ca. 52000. Men om man har två inkomster från olika håll som i mitt fall, måste man väl kunna tänka totalinkomsten eller?

Eller är det knutet till den enskilda arbetsgivaren som erbjuder löneväxlingen?
Isåfall funkar det ju inte eftersom min nya lön är 49500 brutto.

Min tidigare arbetsgivare kan jag nog inte blanda in, vet inte om de ens erbjuder löneväxling. Men nya gör det.

Kontakta HR/Lönekontoret och snacka med dem om du kan växla under tidsperiod X(den tiden du får dubble inkomst) för att sedan sluta helt med det. De behöver även veta om hur de skall skatta och räkna på avdrag och dylikt för att du inte skall få en väldigt stor restskatt när båda arbetsgivarna räknar som om dem var de ända som betalade in lön för dig.

@Jojja Detta är väl vad som kallas jämkning och det tänkte jag fråga skatteverket om så att det blir rätt.

Vad betyder det och hur kan det bli relevant för min situation?

Jag känner person som fick något liknande. Denne fick ett avgångsvederlag då firman la ner i staden han arbetade.
KANSKE bedömningen beror på enskild handläggare men han fick maximal positiv effekt genom beslutet från Skatteverket.
Jag kan inte dom exakta begreppen men hela avgångsvederlaget räknades som om det kom sig av den anställning hen haft och dom slog ut avgångsvederlaget på ett flertal år bakåt i tiden och delade upp vederlaget på dessa år och räknade om skatten som blev klart lägre. Minns inte hur många år men i hens fall räckte det med kanske 3-4 år för full effekt av beslutet då summan var begränsad.
Sådant beslut ÄR stor BINGO om man haft en lön under statsskattegränsen dessa tidigare år. Hen beskrev processen som enkel. Ett samtal , inskickat underlag och ett snabbt bra beslut och rejäl effekt av den sammanlagt minskade skatten.

1 gillning

Dina inkomster räknas samman oberoende hur många anställningar du har.

Skatten beräknas ju inte för varje enskild arbetsgivare!! Tänk vilken administration det skulle bli om inte annat.

Hej,

Jämkning är, som du säger, nått som du tar med skatteverket och sedan med lönekontoret. Det kan vara att du skall betala mer eller mindre i skatt än vad som är “normalt”.

Dock så är löneväxlingsfrågan nått du behöver spika först. Först fastställer du hur mycket som du kan/vill löneväxla. Sedan räknar du fram hur mycket du kommer tjäna som lön, vilka avdrag och skatter som tillkommer(t.ex avdrag för lån, jobbskatteavdrag, schablon skatt för ISK etc) sen tar man den nya skattesatsen till lönekontoret. (Gäller båda arbetsgivarna eller i alla fall den AG som kommer betala lön över brytpunkt som då får justera så det blir korrekt för dig)

Ackumulerad inkomst kan man söka på skatteverket. Det gjorde jag och då får man lägre skatt.
Skicka kopia på avgångsvederlag.
Ackumulerad inkomst fylls i på deklarationen.
Jag gick fysiskt till ett skattekontor för att ställa frågor hur man fyller i ackumulerad inkomst. Du kan ringa också till skatteverket. Jag sänkte skatten ganska mycket så det är ett smidigt sätt.

2 gillningar

Kan 12 månaders avgångsvederlag utbetalat januari t.o.m. dec, räknas som ackumulerad inkomst för flera år? Åtminstone vederlaget för januari ersatte ju intjänad lön från december året före.

Kan jag på något sätt får lägre statlig skatt genom att ansöka om avkumulerad inkomst vid deklarationen? Obs! Kommer ha dubbel inkomst mars t.o.m. dec - se separat tråd.

Läs vad Skatteverket skriver om Ackumulerad inkomst och ring sedan och fråga. Du kan även mejla Skatteverket. Troligen har Skatteverket bäst möjlighet att svara på dina frågor.

Även om det såklart finns en privatekonomisk hävstång så skulle jag nog reflektera lite över om jag inte kan ha nytta av dessa pengar som du nog inte budgeterat för på annat håll? Någon renovering du vill göra? Kanske resa bort med familjen?

Jag skulle löneväxla såklart, resten skulle jag nog stoppa in i börsen för lite privat pension. Köpa aktier eller fonder med lite högre risk? Skulle nog försöka ta ut hela avgångsvederlaget direkt. Naturligtvis måste du jämka om du anser du behöver pengarna direkt, annars får du ju tillbaka på skatten och det är ju också trevligt.

Nu hänger jag inte med. Jag kommer inte få tillbaks på skatten. Snarare få betala sjukt mycket kvarskatt.

Och jag ser inte jur jag ska kunna behålla pengarna till det du skriver som exempelvis renovering eller privat sparande - de blir ju bortskattade i statlig skatt.

Hela ditt avgångsvederlag blir bortskottat? Nä nu förstår nog inte jag

1 gillning

Ja på dessa frågor.
Se mitt inlägg…
Ring skatteverket och fråga när du ska ansöka om ackumulerad inkomst och argumentera för att det är rimligt att den ska fördelas ut på flera tidigare år ( ju fler dess bättre). Att du får avgångsvederlaget och dess storlek beror rimligen på dessa tjänsteår. Inte säkert det behövs ( killgissning). Kanske kan det i tveksamt fall hjälpa med ett brev som beskriver orsaken till avgångsvederlaget.
OM du under tidigare år tjänat på eller över statsskattegränsen blir den lägre skatten inte så stor men jag tror det ändå lönar sig.

1 gillning

Menade inte hela. Men en stor del, blir väl ca. 22000 kr som förvinner i statlig skatt varje månad om det inte finns ett lagligt sätt att minska detta.

Låter ju riktigt bra! Ska kolla detta med skatteverket!