Om avgångsvederlag

Hej! Hur hade ni gjort; jag har fått avgångsvederlag avräkningsfritt, som jag valt att inte ta i en klumpsumma utan månadsutbetalt under 1 år för jag fick för mig det blev mindre skatt på det viset?? Under ett år kommer jag ha dubbla löner, låter ju förmånligt men sjukt mycket försvinner… hur som

1. läste någonstans att man förändrat/minskat skatten på engångsbelopp/avgångsvederlag
  2. Nu beskattar jag månadsvis vanlig lön samt månadsavgångsvederlaget (eller jag gör en schablon över ett år).
  3. Hade det ändå varit smartare att ta det som ett engångsbelopp?
1 gillning

Det bli ingen skillnad i slutändan. Det är bara preliminärskatten som ev blir högre.

Det du kan göra är ju att se om du får löneväxla en del av din lön eller avgångsvederlaget till tjänstepension. Se till att ev tjänstepension som skulle ha betalats på lönen som växlas bort inte försvinner.

tack, smart, det ska nog fungera. TÄnker att jag då tar maxbeloppet i pensionsväxlingen.

Kan ju ändå ge effekter på skatten att ta det i delar om det inte bara är under ett kalender år, utan du tar ut det under 2 kalender år, kolla brytpunkterna för skatt.

Tack hallbo! Ja det kan ju vara idé att förskjuta det ytterligare ett år…