Jag kommer under våren byta arbetsgivare. Avslutet sker i samband med att det nya semesteråret börjar, vilket innebär att jag kommer ha ca 60 semesterdagar (hälften nya, hälften sparade) som ska betalas ut i samband med slutlönen. Det innebär totalt omkring 155-180 tkr som staten vill ha 54% av.
Stämmer det, att om min arbetsgivare accepterar att skjuta upp regleringen av semesterlönen, två månader efter avlut så blir engångsskatten bara 30%? Alltså att det räknas som sidoersättning i stället för huvudinkomst.
Eller kan min arbetsgivare göra en årslöneberäkning utifrån faktiskt intjänad lön januari-april + slutlön och därigenom dra 30% i stället för en fiktig årslönöneberäkning januari-december? Den nya arbetsgivaren kommer ha en högre total utbetalning för perioden april-december.
Tacksam för faktabaserade svar med eventuell hänvisning till rättslig vägledning eller liknande!
Har du månadslön över brytpunkten hos både gamla och nya arbetsgivaren ? Semesterersättning för sparad och intjänad semester räknas som inkomst av tjänst. Om engångsskatten blir för hög får du tillbaka efter nästa års deklaration. Ett alternativ är att begära jämkning så att exakt rätt engångsskatt dras utifrån all inkomst detta år från bägge arbetsgivarna.
Kan man växla det mot pensionsavsättning? Jag har ingen aning hur det är på din gamla arbetsplats, men det är ju trevligt om man inte har några direkta behov av pengarna. Bara at ut normal lön till brytpunkt och växla överskottet.
Observera att det du diskuterar här är vilken preliminärskatt som dras när ersättningen betalas ut. Vilken skatt det faktiskt blir, räknas ut när du deklarerar året efter och baserar sig på alla löner och ersättningar under året. Om preliminärskatten var för hög får du skatteåterbäring. Var den för låg får du kvarskatt.
Om du tjänar mer än 673 000kr helåret 2026 - överväg att löneväxla det överskjutande så att du bara precis maxar allmän pension och bara betalar en skvätt i statlig skatt.
Om det mer handlar om att du inte vill betala för mycket skatt löpande och tror att du får tillbaka på skatten 2027 för 2026 - ansök om jämkning hos Skatteverket och lämna in det till din nya arbetsgivare.
De ju det skattejämkning gör, du skriver in vad du tror du kommer tjäna (detta året) så sätts skattesatsen därefter. Den blir sannolikt något mellan det du skriver, om du inte löneväxlar då.
Varför inte bara låta den gamla arbetsgivaren dra av 54% på slutlönen, ansöka om jämkning och låta den nya arbetsgivaren dra en lägre preliminärskatt på lönen detta året?
Kan man inte göra så?
Eller är det viktigt att du får alla pengarna i handen redan i april istället för utspritt över året?
Tacksam för alla svar jag fått. Självklart har ni rätt, vi diskuterar ju preliminärskatt och inte slutskatt. Även en avdankad ekonom kan råka ut för tankevurpor.
Det intressanta blir i stället att löneväxla hela eller delar av beloppet för att få ner skatten något. Arbetsgivaren har inga problem med det upplägget men har efterfrågat stöd av Folksam som sköter löneväxlingen åt oss.