Råd och tips vid dubbla inkomster i 10 månader?!

Nu är jag ingen skatteexpert, men trodde ackumulerad inkomst handlade om att man tex i oktober 2023 fick 18 månaders avgångsvederlag utbetalt och sen saknade inkomst 2024 och 2025. Då vill man förstås periodisera inkomsten över hela 2024 och 3 månader 2025.

Men att periodisera bakåt, hur ska det motiveras? (Om det inte är så att det betalas retroaktivt, men det föreställer jag mig är ovanligt)

1 gillning

Som [quote=“morgan007, post:23, topic:74580, full:true”]

Nu är jag ingen skatteexpert, men trodde ackumulerad inkomst handlade om att man tex i oktober 2023 fick 18 månaders avgångsvederlag utbetalt och sen saknade inkomst 2024 och 2025. Då vill man förstås periodisera inkomsten över hela 2024 och 3 månader 2025.

Men att periodisera bakåt, hur ska det motiveras? (Om det inte är så att det betalas retroaktivt, men det föreställer jag mig är ovanligt)
[/quote]

Som jag skrev.
En vän fick sitt avgångsvederlag uppdelat på flera år bakåt på det sätt jag beskrev. När han ringde till Skatteverket hade han inte en aning om att det var en möjlighet. Efter att han beskrev sin situation var det vad Skatteverket föreslog som ok och fair!. För honom var det bingo eftersom nya lönen var i härad på gränsen till statlig skatt så han hade blivit av med >50% av vederlaget om det lagts på inkomsten året det utbetalades. Som jag förstod det berodde utfallet på att anledningen till avgångsvederlagets storlek var dom tjänsteår som hen hade samlat på sig. Inte helt orimligt att man låter det fördelas ut på tidigare år då om skattereglerna tillåter.

Brasklapp: Så som jag fått det beskrivet av hen. Visst har det hänt att även intelligenta människor fått glaserad blick snabbt när nån pratar skatter med dom och senare killgissar en förklaring när dom skall förklara för andra vad som hände…

2 gillningar

Man får se det i två delar.
Uppsägningstiden du får lön under räknas in för just de kommande månader de är tänkta för.
Avgångsvederlag är för inarbetad tid, max fem år tillbaka (har jag för mig).

1 gillning

Inte helt ovanligt. Säg att du exempevis är en konstnär som får ett uppdrag på tre år att utsmycka ett nytt område. Då är ackumulerad inkomst fullt rimlig.

1 gillning