Fel lön - återbetalning brutto

Hej!

Den 1 september skulle jag börjat ett nytt arbete på myndighet X. Innan tillträde fick jag ett annat arbete, myndighet Y, med roligare uppgifter och bättre lön. Så i juli sa jag upp mig från arbetet på myndighet X och det var inga problem med detta. De beklagade så klart, men samtidigt nöjda med att jag inte började och slutade direkt.

Nu i dag fick jag ett mail från den rekryterande chefen på myndighet X som sa att det skett “ett misstag” och att de kommer betala ut full lön till mig i slutet av september. Därutöver kommer de även göra ett återkrav på bruttolönen. Om jag vill jämka kan jag göra det själv via Skatteverket, var beskedet. Annars får jag pengarna vid återbäringen. I juni. Provocerande är bara förnamnet.

Detta förfarande är helt enligt lagen. Förr skickades uppgifterna om skatt varje år, varför man kunde justera/jämka enklare inom året, men nu sker inrapportering varje månad utan möjlighet att justera. Rimligt att behöva vänta på skatten i mer än ett år? | Simployer

Nu till min fråga: Kan jag göra något åt detta?

Att betala tillbaka nettobeloppet är inga problem, så klart. Däremot kommer bruttobeloppet bli ytterligare ca 10 000 kronor. Kaffepenngar för vissa. För oss i vanliga fall hanterbart men vi ska preciiis flytta in i hus och har liksom rätt lite buffert kvar. 10 000 är rätt kännbart just nu. Jag har inget intresse av att fylla i massa papper för att de tabbar sig eller ligga ut med pengar i nio månader heller. Det verkar närmast vara en bra affärsidé att betala ut “lön” till folk och sen kräva tillbaka bruttobeloppet.

Finns det några möjligheter att driva något här? Kan jag kräva typ att de betalar ränta och avgifter för att jag ska ta lån för att betala tillbaka pengarna? Kan de täcka potentiellt minskad vinst pga missad investering?

Tråkigt att det händer precis när ni verkligen behöver likviditet.

Om man ska få något för besväret så får man nog förhandla direkt med arbetsgivaren. Mot en myndighet misstänker jag att det skulle kunna ta mycket lång tid. Tveksamt om det är lönt.

Enklast är nog att jämka. Man kan göra det via SKV e-tjänst så det borde vara rimligt smidigt. Kolla på länken nedan.

Hoppas det löser sig :slight_smile:

1 gillning

Det är ju inte förrän slutet av nästa vecka, är dom så lata så att som inte orkar plocka bort din lön för utbetalning i sitt löneprogram? Så svårt är det inte. Det borde ta dom ungefär 2 minuter istället för att du ska låna ut pengar till staten.

Dom har ju gott om tid på sig att åtgärda det. Annars i och med att dom sätter dig i en knivig sits så hade jag nog bara sagt att dom får vänta tills det kommer på skatteåterbäringen för att du inte har råd.

Helt orimligt att du ska straffas för detta.

Jag hade nog försökt kräva dom på ränta om dom inte är kapabla till att göra rätt för sig. Dom tvingar ju dig att låna ut pengar.

Jag uppfattar situationen som lite konstig. De har inte rimligen rätt att kräva dig på mer än du rent faktiskt fått utbetalt. De får sedan själva reglera inbetalningen till Skatteverket.

Jag har varit med om att både jag och min sambo fått felaktig lön utbetald men aldrig att vi skulle behövt betala in mer än vi fått ut.

Jag skulle alltså totalvägra och säga att det hela är deras ansvar att reda ut. De lär inte kunna göra så mycket.

4 gillningar

Prata med den tidigare arbetsgivaren. Försök tex komma överens om en avbetalningsplan eller att de får tillbaka pengarna när du får dem. Ta ev. hjälp av facket om du är medlem. De borde vara rätt vana.

1 gillning

Skulle det inte vara möjligt att be den nya arbetsgivaren dra lägre skatt på första lönen, så det liksom motsvarar extrabetalningen från den “gamla” arbetsgivaren. Skatteverket borde ju inte klaga iaf…

Går inte. Skatten betalas in i individens namn och då kan arbetsgivaren inte kräva tillbaka det från Skatteverket.
Jag har varit med om liknande…

En tidigare arbetsgivare gjorde samma misstag för mig men det var ok att betala tillbaka nettolönen. Tjata.

Problemet är att de har betalat ut säg 30 000 kr brutto i lön, varav 20 000 kr netto till privata bankkontot, och 10 000 kr i preliminärskatt till Skatteverket. Hela summan på 30 000 kr är dina pengar, bara att en del av pengarna ligger låsta hos Skatteverket tills dess att din slutskatt beräknats.

Att hela summan behöver betalas tillbaka av personen själv tycker jag därför är väldigt rimligt, frågan är om man verkligen måste betala tillbaka allt direkt, eller kan hävda att dom får pengarna när skatteåterbäringen kommer.

Men var du då fortsatt anställd hos arbetsgivaren så att dom kunde justera skattedragningen vid nästa lön?

1 gillning

Dom har ju inte betalat ut det än. Dom kommer betala ut det nästa vecka. Dom har full möjlighet att inte betala ut det.

Helt sjukt att dom inte bara kan lösa det :slight_smile:

1 gillning

Jag tror inte heller det går att lösa. Har varit inblandad i några sådana ärenden den fackliga vägen på senare tid och det har varit kört. Tidigare gick det att lösa men i och med införandet av de nya individuppgifterna (istället för kontrolluppgifter) så blev det här en konsekvens. Så har jag förstått det i alla fall. Det är alltså inte upp till det enskilda företaget.

Det har dock förresten gått att “lösa” med en återbetalningsplan gentemot arbetsgivaren så det blivit mindre kännbart för den drabbade.

1 gillning

Bra input här i tråden.
Chefen mailade tydligen och gick på semester direkt efter så jag har inte fått svar på mailet jag skickade. Men jag skrev att jag inte kan betala en sån summa just nu och att ser var olyckligt samt att jag ser fram emot deras lösning.

Jag har faktiskt erfarenhet från andra sidan när jag jobbade med sjukpenning. Det hände ibland att någon fick för mycket pengar, av olika anledningar, och då var det också bruttobeloppet som gällde. “Du får tillbaka det på skatten…” var rätt klen tröst för en långtidssjukskriven med tajt ekonomi.

Men jag ska se om vi kan få en lösning. Av rent principiella skäl ska jag försöka få till en lösning där jag betalar tillbaka resten efter skatten faktiskt. Har noll lust att jämka eller ligga ute med pengar för deras klant. Men vi får se :slight_smile:

1 gillning

Hur har det gått?

Min sambo som jobbar åt kommun gjorde som dig mest av princip att hon inte ville låna ut pengar till sin arbetsgivare. De lät henne betala netto direkt, sedan fick hon betala skatten i juni året efter då hon fått den återbetald.

Fick svar efter en vecka från chefen som sa att hon ringt skatteverket och sa att jag kan jämka men att jag kan dela upp utbetalningen på november och december.

Jag har redan jämkat för ränteavdraget och dessutom haft flera inkomster under året så inte så pigg att lägga tid på att skicka in sånt till skatteverket pga deras slarv. Faktiskt lite fascinerande att det förväntas av en. Ska svara tillbaka och säga att jag vill betala tillbaka vid deklarationen istället.

Fråga om dom står för kostnaden för ekonom/skattejurist som får sköta ansökan för jämkningen :smiley:

1 gillning